Annons

Nätverk vill sätta Sydkusten på kartan

Sydkusten är för vacker för att bara susa förbi på semestern. Det tycker ett nätverk av företagare inom turistbranschen.
Skurup • Publicerad 10 mars 2004

- Det är dags att försöka sätta sydkusten på kartan, säger ordförande Per-Olof Olsson i den nybildade föreningen Sydkustens intresseförening. Vi är bara i början av vårt arbete men vi siktar på ett långsiktigt och hållbart projekt. Målet för företagarna är att locka fler turister till Skurups och Trelleborgs kommuner. Man planerar att samordna marknadsföring och annonsering för att nå ut mer och bättre med budskapet att sydkusten är en mycket vacker del av Skåne bland annat. - I dag är det alldeles för många som inte känner till hur fantastisk sydkusten är, säger Janna Eriksson från Teater Kapija och sekreterare i föreningen. Vi vill förvandla det från en blind fläck på kartan till ett blomstrande område. Det leder förhoppningsvis till mer jobb också. - Äta, bo och uppleva är nyckelord för oss. Vår förhoppning är att folk som turistar i Skåne ska upptäcka att här finns mycket att uppleva. Men är inte Österlen mycket vackrare och rikare på upplevelser? - Jag tycker att är vackert på Österlen men att sydkusten kanske är mer Skåne än Österlen. Väljer man att bo och turista här har man dessutom nära till det mesta inklusive Danmark. Men det är också en fråga om att vara duktig på marknadsföring. Per-Olof Olsson tror inte att man ska konkurrera med till exempel Österlen eller försöka ta turister därifrån. Marknaden är jättestor, menar han. - Det finns 80 miljoner människor inom räckhåll och det gäller att locka hit fler inte slåss om dem som redan kommer, säger Per-Olof Olsson. Turismen växer hela tiden och omsätter i dag enormt stora summor. Per-Olof Olsson tycker att det känns rätt att göra något på den plats där han bor och verkar. Själv driver han Lillehems gårdshotell tillsammans med sin frun Marianne Jönsson. Och att det är bättre att göra det man tror på i stället för att gnälla och begära pengar av kommunen. - Skurup har ju inte utmärkt sig som turistkommun, tidigare menar han. Han får delvis medhåll av kommunens turistchef Karin Erlandsson som välkomnar företagarnas initiativ med glädje. - Tidigare har man ju aldrig trott på sig själv som turistkommun här i Skurup. - Det är oerhört positivt, säger hon. Det underlättar för oss i kommunen som arbetar med turism och marknadsföring. Nu vi den här gruppen som ett bollplank. Jag kan pröva olika idéer hos turistföretagarna och få en direkt respons av dem.

Matz Jönsson matz.jonsson@allehandasyd.se
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons