Annons

Svårt få personal till bilbygge

Många företag dränks i dag av ansökningar när en tjänst är utannonserad. Men på Bröderna Johanssons karosserifabrik i Skurup är man inte bortskämd med att ha många sökanden av välja och vraka mellan. Med ljus och lykta letar man sedan en tid efter bilelektriker och hydraulmöntör, yrkesgrupper som i dag är mycket svåra att rekrytera.
Skurup • Publicerad 14 maj 2003
Susanne Ljungskog är enda kvinnan på verkstadsgolvet på karosserifabriken. BILD: MARK HANLON
Susanne Ljungskog är enda kvinnan på verkstadsgolvet på karosserifabriken. BILD: MARK HANLONFoto: 

- Vi har en stående ansökan hos arbetsförmedlingen men det är väldigt svårt att hitta kompetent personal. I praktiken måste vi i bland köpa över folk från andra arbetsplatser, säger Roger Carlsson. Han tog 1990 över karosserifabriken tillsammans med brodern Jörgen och deras far Birger. Verksamheten i den före detta smedjan vid folkhögskolan började dock redan på femtiotalet och sedan dess har man utrustat lastbilar med bland annat flak, vagnar, el, hydraulik och kranar. Varje år specialbyggs mellan 60 och 80 bilar och en av de stora kunderna är Vägverket. På Karosserifabriken jobbar i dag runt 25 personer, varav 20 på verkstaden. Fler skulle behöva anställas för att man ska hinna med beställningarna i tid men Roger Carlsson berättar att det har blivit allt svårare att finna personal. - Montörerna har fått jobba över de sista tio veckorna för att vi inte ska få för långa leveranstider. Men det är inte bara de ökade beställningarna som tvingar fram ett större personalbehov. Roger Carlsson berättar att det tidigare varit otänkbart att en montör skulle vara pappaledig, något han inte kan säga nej till i dag. Framför allt är det svårt att få tag i personer med specialkompetens inom till exempel datorer, hydaulik och el. En del av svårigheten tror Roger Carlsson ligger i den negativa inställningen till verkstadsarbete som han menar finns i dag bland ungdomar. - Unga personer har föreställningen att verkstadsjobb är skitiga och tunga, men det stämmer inte längre. Hos oss jobbar vi ju med nya bilar och då måste vi hålla rent och fint omkring oss. Han betonar också att jobbet på karosserifabriken inte är monotont utan tvärtom kräver självständighet och kreativitet. En rundvandring i verkstaden visar också att en rad olika arbeten pågår. Några montörer håller på att utrusta en lastbil med ett flak för att transportera betor och spannmål, på en annan bil installeras el och längre bort i lokalen håller man på att byta ut en kran. - Vi har fyra till sex bilar inne här åt gången och de flesta jobb brukar ta mellan två och fyra veckor att bli klara med. Montörerna jobbar självständigt och när det är klart är det en verkmästare som kollar att allt blivit rätt, säger Roger Carlsson. Vid en av bilarna jobbar Alf Nilsson. Han har monterat karosser på fabriken i 35 år och hoppas få hålla på fram till pensioneringen. - Jag tycker vi har ett omväxlande arbete här. Fast de unga vill ju inte jobba på en verkstad, de tror att det är smutsigt och bullrigt. Men alla kan ju inte sitta framför en dator. Lite längre bort står Susanne Ljungblad och svetsar. Hon är den enda kvinnan som jobbar på golvet på karosserifabriken och trots att hon beskriver arbetet som både fysiskt och psykiskt påfrestande ångrar hon inte att hon omskolade sig till verkstadsarbetare vid 38 års ålder. - Det här är oerhört kreativt och det handlar inte alls om någon legotillverkning. Jag jobba efter eget huvud, säger hon och visar stolt upp en frontbåge och en låda av aluminium hon just byggt. Och Roger Carlsson skulle gärna se fler kvinnor i verksamheten. - Det är bra för stämningen när det finns kvinnor på verkstaden. Det blir lugnare då. Någon ljusning på personalfronten ser han emellertid inte för framtiden. Snarare tvärtom. Om tio år går många av hans anställda i pension. - Vi kommer att behöva nyanställa många då. Vi får väl se om det går.

Karin Jansson karin.jansson@allehandasyd.se
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons