Annons

1800-talsvagnar i 1900-talsskick

1937 renoverades en tredjeklassvagn från 1898 till toppskick – med massiv teak utvändigt och svängda träbänkar inuti. 77 år senare är den nyrenoverad igen – och rullar nu liksom ytterligare en uppsnyggad vagn mellan Brösarp och Sankt Olof.
Tomelilla • Publicerad 30 juli 2014
I den nyare vagnen byggd 1918 råder nu 50-tal – med stoppade galonsoffor till skillnad från 30- och 40-talets träbänkar.
I den nyare vagnen byggd 1918 råder nu 50-tal – med stoppade galonsoffor till skillnad från 30- och 40-talets träbänkar.Foto: Foto: Sprisse Nilsson
Kaminen som värmer två kupéer har många år på nacken, men är fullt funktionsduglig för julens tågresor.
Kaminen som värmer två kupéer har många år på nacken, men är fullt funktionsduglig för julens tågresor.Foto: Foto: Sprisse Nilsson
Alla synliga skruvar är i massiv mässing – och skruven skulle alltid dras så att spåret var parallellt med träets riktning. ”De var noga med detaljerna på den tiden”, säger Henrik Rosenkvist.
Alla synliga skruvar är i massiv mässing – och skruven skulle alltid dras så att spåret var parallellt med träets riktning. ”De var noga med detaljerna på den tiden”, säger Henrik Rosenkvist.Foto: Foto: Sprisse Nilsson
Vagn EC3c 9058 är nu lika fin som när den var nyrenoverad för drygt 75 år sedan. Smidesräckena är sannolikt original från 1898.
Vagn EC3c 9058 är nu lika fin som när den var nyrenoverad för drygt 75 år sedan. Smidesräckena är sannolikt original från 1898.Foto: Foto: Sprisse Nilsson
Skånska järnvägar har låtit nytillverka träbänkar enligt en gammal SJ-ritning. ”Vi vet inte exakt hur det såg ut i vagnen på 40-talet, ibland var varannan ribba i bänken i en annan nyans”, berättar Henrik Rosenkvist.
Skånska järnvägar har låtit nytillverka träbänkar enligt en gammal SJ-ritning. ”Vi vet inte exakt hur det såg ut i vagnen på 40-talet, ibland var varannan ribba i bänken i en annan nyans”, berättar Henrik Rosenkvist.Foto: Foto: Sprisse Nilsson

Häromveckan rullade två nyrenoverade vagnar ut på Skånska järnvägars museijärnväg mellan Brösarp och Sankt Olof. Särskilt på den ena av dem, byggd 1898, har föreningens eldsjälar lagt ner massor med arbete.

Vagnen, som när den var ny rullade på Skåne-Smålands järnväg, genomgick en omfattande renovering 1937, berättar Henrik Rosenkvist från Skånska Järnvägar.

Annons

– Bland annat byttes taket ut helt och hjulaxlarna flyttades ut för ökad komfort.

Vagnen fick också ytterpanel och fönster i massiv, lackad teak.

Harlösaverkstaden

Efter några år togs vagnen över av SJ och fick nummer EC3c 9058.

Senare togs EC3c 9058 ur trafik och blev verkstadsvagn på järnvägsskolan i Harlösa. När Skånska järnvägar tog över den i början på 1970-talet var den tömd på inredning och utvändigt övermålad med flera lager färg.

Vagnen fick en nygammal inredning och användes på museibanan tills den 2008 var inblandad i urspårningen vid väg 9, då den skadades och togs undan för reparation. Och sedan renoveringen satte fart 2010 har föreningens medlemmar lagt kring 4 000-5 000 arbetstimmar på den, berättar Henrik Rosenkvist.

Teaken hyvlas

Bland annat har all färg utvändigt värmts och omsorgsfullt skrapats bort, och teaken hyvlats ner – nu lyser den varmt brun och nylackad igen. Invändigt har vagnen återställts till hur en vagn kunde se ut vid tiden för renoveringen – exakt hur just den här vagnen såg ut invändigt vet man inte säkert.

Föreningen har låtit snickra nya träbänkar efter gamla ritningar, på golvet ligger brun linoleummatta i den rätta enfärgade nyansen och väggarna är målade i de två klassiska SJ – nyanserna: murrigt brungul och varmt ljusgul, ”SJ-gul”.

Även vagnen intill, tillverkad i Tyskland 1918, har nyligen renoverats, Här handlar det ”bara” om något tusental timmar. Vagnen som kom till Sverige 1923 var ursprungligen byggd som sjuktransportvagn.

Annons

Från Tyskland

– Förmodligen beställdes den medan första världskriget pågick. Efter kriget sålde tyskarna en hel del vagnar, säger Henrik Rosenkvist.

I den nyare vagnen är inredningen nu från 50- talet – med galonsoffor och handtag i krom och bakelit. Sittkomforten är onekligen ett snäpp högre än 1937 års modell där träsmak är garanterad.

Tidskänsla

Men när det var premiär för vagnen nyligen var det ändå den äldre vagnen som oftast var fullsatt, berättar Henrik Rosenkvist.

– Jag tror att folk vill uppleva tidskänslan i den vagnen, oavsett om det är lite hårt att sitta.

Taner Caliskan
Ulrika Wangel
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons