1800-talsvagnar i 1900-talsskick
Häromveckan rullade två nyrenoverade vagnar ut på Skånska järnvägars museijärnväg mellan Brösarp och Sankt Olof. Särskilt på den ena av dem, byggd 1898, har föreningens eldsjälar lagt ner massor med arbete.
Vagnen, som när den var ny rullade på Skåne-Smålands järnväg, genomgick en omfattande renovering 1937, berättar Henrik Rosenkvist från Skånska Järnvägar.
– Bland annat byttes taket ut helt och hjulaxlarna flyttades ut för ökad komfort.
Vagnen fick också ytterpanel och fönster i massiv, lackad teak.
Harlösaverkstaden
Efter några år togs vagnen över av SJ och fick nummer EC3c 9058.
Senare togs EC3c 9058 ur trafik och blev verkstadsvagn på järnvägsskolan i Harlösa. När Skånska järnvägar tog över den i början på 1970-talet var den tömd på inredning och utvändigt övermålad med flera lager färg.
Vagnen fick en nygammal inredning och användes på museibanan tills den 2008 var inblandad i urspårningen vid väg 9, då den skadades och togs undan för reparation. Och sedan renoveringen satte fart 2010 har föreningens medlemmar lagt kring 4 000-5 000 arbetstimmar på den, berättar Henrik Rosenkvist.
Teaken hyvlas
Bland annat har all färg utvändigt värmts och omsorgsfullt skrapats bort, och teaken hyvlats ner – nu lyser den varmt brun och nylackad igen. Invändigt har vagnen återställts till hur en vagn kunde se ut vid tiden för renoveringen – exakt hur just den här vagnen såg ut invändigt vet man inte säkert.
Föreningen har låtit snickra nya träbänkar efter gamla ritningar, på golvet ligger brun linoleummatta i den rätta enfärgade nyansen och väggarna är målade i de två klassiska SJ – nyanserna: murrigt brungul och varmt ljusgul, ”SJ-gul”.
Även vagnen intill, tillverkad i Tyskland 1918, har nyligen renoverats, Här handlar det ”bara” om något tusental timmar. Vagnen som kom till Sverige 1923 var ursprungligen byggd som sjuktransportvagn.
Från Tyskland
– Förmodligen beställdes den medan första världskriget pågick. Efter kriget sålde tyskarna en hel del vagnar, säger Henrik Rosenkvist.
I den nyare vagnen är inredningen nu från 50- talet – med galonsoffor och handtag i krom och bakelit. Sittkomforten är onekligen ett snäpp högre än 1937 års modell där träsmak är garanterad.
Tidskänsla
Men när det var premiär för vagnen nyligen var det ändå den äldre vagnen som oftast var fullsatt, berättar Henrik Rosenkvist.
– Jag tror att folk vill uppleva tidskänslan i den vagnen, oavsett om det är lite hårt att sitta.