Annons

Bättre resultat i de lägre årskurserna i svenska och matte

Allt fler elever i de lägre årskurserna klarar de uppsatta målen i svenska och matematik. Sämre är det med engelskan.
Tomelilla • Publicerad 27 juni 2006

Specialpedagogen Anette Strid och teamledaren Margaretha Lasson är glada över att trenden med dåliga skolresultat för eleverna i årskurserna upp till sjätte klass tycka ha brutits, i varje fall till viss del.

Det är också i linje med politikernas målsättning att resultaten generellt ska förbättras med tio procent.

Annons

De båda hänvisar till kartläggningar som görs redan när eleverna är fem år – och sedan följs upp i tvåan, fyran och femman.

I läsning och skrivning har andelen elever som har stora svårigheter minskat med sex procent i jämförelse med i fjor. I årskurs fem, då eleverna genomgår nationellt prov i matte, svenska och engelska, har andelen elever som inte uppnår målen minskat med åtta procent.

Undantaget är engelskan. Där har inte skett någon förbättring. Drygt en fjärdedel av barnen uppnår inte målen, vilket är ungefär lika illa som i fjor. De förbättrade resultaten i svenska och matematik, där eleverna i Tomelilla kommun nu ligger ungefär på riksgenomsnittet, kan ha olika förklaringar.

– Vi har halverat från-varon. Det är en bidragande orsak, säger Margaretha Lasson.

Halveringen gäller eleverna som har mer än 20 procents frånvaro.

Anette Strid påpekar att lärarna i skolan jobbar målmedvetet med att försöka stötta svaga elever. Tidigt blir man varse vem som behöver extra hjälp.

De sämre resultaten i engelska kan beror på att skolan har inriktat sig på matte och svenska, enligt Anette Strid och Marga-retha Lasson. Nu ska de försöka förbättra resultaten även i engelska.

De påpekar att den nationella prövningen i årskurs fem är hård. Det räcker med att missa ett delmoment för att hamna i kategorin som inte har klarat sig.

Många tar också igen skadan i sexan.

En gammal diskussion i Tomelilla rör betygsskillnaderna mellan skolorna. Vissa skolor har rykte om sig att ha bättre resultat. Men det är en myt som Anette Strid och Margaretha Lasson vill avliva. Resultaten skiftar från år till år. En skola kan ha bra resultat ett år, för att nästa år ligga betydligt sämre till.

Annons

– Det beror på årskullarna.

Ulf Mårtensson

0417-125 86

ulf.martensson@allehandasyd.se

SAXO
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons