Annons

"De som kontaktar oss mår ofta väldigt dåligt"

De flesta vet inte om att de är anhörigvårdare och många som kommer till Närstödscentrum har fått informationen via ryktesvägen.
Tomelilla • Publicerad 14 november 2008
Maria Jansson tycker att det är roligt att besökarna så snabbt får bra kontakter.Bild: Anette Sjöstrand
Maria Jansson tycker att det är roligt att besökarna så snabbt får bra kontakter.Bild: Anette SjöstrandFoto: 

– Vi försöker att vara ute och visa upp oss så mycket som möjligt i alla möjliga tillfällen, säger Maria Jansson som är arbetslagsledare på Närstödscentrum.

Vårdcentralerna har också som uppgift att hänvisa personer som passar in i målgruppen och det är oftast här som de som får hjälp tidigt har fått informationen.

Annons

Personal på vårdcentralerna kommer ju i kontakt med den sjuke och därmed dennes anhörige. Nu har vi också en sjuksköterska i kommunen som har hand om vårdplaneringar som också ska hjälpa till, säger Maria Jansson.

Den svåraste gruppen att nå är de som inte har någon hjälp överhuvudtaget.

– De flesta vet inte om att de är anhörigvårdare för att hjälpinsatserna har kommit successivt. Det vill säga man har hjälpt sin sjuke make eller hustru mer och mer.

– Då är det lätt att man till slut blir både psykiskt och fysiskt slut.

Maria Jansson och projektledare Camilla Svensson vill därför vara kända ansikten i Tomelilla kommun.

– De som kontaktar oss mår ofta väldigt dåligt men får man stöd tidigt så minskar också stressen. Bara att veta att det finns någon som man kan ringa gör alltså jättemycket och det har undersökningar visat, säger Maria Jansson.

Närstödet kan handla om att få råd i olika situationer till rena anhöriggrupper. Avlastning likaså.

– Det finns flera olika anhöriggrupper och det är roligt att se hur snabbt folk som inte alls känner varandra i början börjar prata så snabbt.

Just i anhöriggrupperna så kommer det fram många råd och tips på hur man kan gå tillväga i olika situationer. Maria Jansson tycker att de som vårdar anhöriga i hemmet gör en jätteinsats.

– Och det är en insats som kan vara tung att bära dessutom är det svårt att veta hur man ska göra i alla lägen.

Jenni Dahlgren
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons