Annons

Efterlängtad läsning är färdig att avnjutas

Förväntningarna inför Tomelilla Hembygdskrets årsskrift är alltid lika stora. Har den inte kommit än ? När kommer den ? Var kan man köpa den ? är frågor som ständigtdyker upp både i telefon och på gatan. Nu är den tryckt och färdig att avnjutas, den 15:e i ordningen.
Tomelilla • Publicerad 18 november 2008
Den här bilden har gett arbetsgruppens medlemmar huvudbry. Var har den här hörnan legat... Kan det rent av vara i någon av byarna ? Det är Karl Grandins mor som står på trappan. Bild: Privat
Den här bilden har gett arbetsgruppens medlemmar huvudbry. Var har den här hörnan legat... Kan det rent av vara i någon av byarna ? Det är Karl Grandins mor som står på trappan. Bild: PrivatFoto: 

Förre urmakaren, Stig Johansson, har gjort ett jättejobb med att plocka fram uppgifter och gamla fina bilder från Tomelillas första bilverkstäder som kom på 20-talet.

Och bilar, särskilt bilindustrin, är ju som bekant ett mycket hett ämne just nu.

Annons

Bilismen gav jobb åt många, skriver Stig Johansson. Och så var det. Bilen blev kallad frihetens symbol.

En av de allra första inom bilbranschen i Tomelilla var Johan N Lovén. 1919 blev han agent för General Motors i Usa och började sälja Chevrolet, världens mest sålda bilmärke på den tiden. Reimans bageri köpte en Chevaskåp som de körde ut bröd med

Men bilförsäljningen kom också behovet av att kunna reparera så Lovén ställde i ordning en verkstad som sonen Nils blev bas för.

Årsskriften innehåller mycket roligt om bilar, verkstäder och om människorna i branschen.

Carin Nilsson, en av skriftens många berättare, har valt att skriva om kvarteret Örnen - Gustavstorgets södra sida. Hon har koncentrerat sig på att avslöja vilka människor som bodde på de olika adresserna i husen runt torget.

Bland annat berättar hon att musikdirektör Eric Willén och hans fru Lisa vid ett tillfälle varit på fest och glömt nyckeln hemma. För att inte ställa till liv och väcka grannarna försökte han ta sig in i huset via en luftsluss till skyddsrummet, en liten lucka som satt högt upp på väggen invändigt. Men där blev det stopp för även den dörren var låst. Hur det gick med hans frack förtäljer inte historien.

I årets skrift finns också en lång berättelse om Fyledalens tegelbruk som Kerstin Nilsson skrivit likaså har S-Å Håcansson medverkat med historier om Henderz Beklädnadsmagasin, Johan Nilssons Buss & Taxi, Klass 3:4 på samrealskolan 1945, Tomelilla IF:s pojklag från 1947 och om Sua-Mari från Ramsåsa.

Jan-Leo Grabellus har använt skriftens näst sista sida för att berätta om en cykeltur Tomelilla-Paris som han gjorde tillsammans med tre kompisar 1952.

På sista sidan finns galgar från byns dåvarnade klädaffärer avbildade. Lite kul. Vilket man inte kan säga om skriftens första sida som är direkt tråkig.

De som gjort skriften heter: Gertrud WEwaldz, Jan-Leo Grabellus, Sven Åke Håcanson, Inger och Stig Johansson, Gretehl Lesson, MaiBritt Möller, Carin Nilsson och Agneta Persson.

Lollo Bark lollo.bark@allehandasyd.se
Lollo Bark
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons