Annons

Fortsatta problem med Samres

Problemen fortsätter sedan privata entreprenören Samres tog över ansvaret för bokningarna och planeringen av bland annat färdtjänsten.
Tomelilla • Publicerad 21 november 2002

-?Det är inte gods vi kör omkring med, det är faktiskt funktionshindrade människor. Men det är klart, hade vi kört gods hade vi varit framme i tid, säger Gun Bodensparr. Hon är en av chaufförerna på Tomelilla Taxi. I nuläget känner hon sig sönderstressad och har bara lust att ställa bilen och gå därifrån. -?Jag hinner varken äta, dricka eller gå på toa. Organisationen på Samres är under all kritik. Både våra kunder och vi som jobbar i detta mår dåligt av att ingenting fungerar. Här om dagen skulle jag lämna en man på lasarettet i Simrishamn, en man som behövde min hjälp för att hitta rätt inne på sjukhuset. Samtidigt fick jag veta att jag på vägen dit skulle hämta tre olika personer varav en inte fick lämnas ensam, berättar Gun. Hur gör man då? Jag ringde Samres och fick till svar att det gjorde väl inte så mycket om jag lämnade den här mannen en liten stund bara. Men Gun stod på sig och efter mycket dividerande slapp hon att hämta mannen som inte fick lämnas ensam. Men Tomelilla kommun går ännu inte så långt som att säga upp avtalet med det hårt kritiserade bolaget. - Vi vill försöka lösa det samtalsvägen, säger kommunalrådet John Johansson (m). Han tillägger att det är nödvändigt med en förändring. - Vi har gett dem en chans till att lösa det, säger John Johansson. Ystads och Skurup har, som YA rapporterade i gårdagens tidning, redan beslutat att låta lokala taxibolag ta över delar av den verksamhet som Samres hade fått uppdraget att sköta. John Johansson tror att Samres har skött sig lite bättre i Tomelilla. - Eller beror det på att vi är lite mer tålmodiga, säger John Johansson som inte tycker att det är så konstruktivt att ställa ultimatum. Men han understryker att en lösning måste komma snabbt. Han kan inte säga hur trafiken skulle skötas om Samres försvinner. Det är enligt John Johansson inte möjligt att återgå till den gamla ordningen. - Så här kan det i alla fall inte fortsätta, säger resursassistent Monika Sjöstrand, som arbetar med handikappade på Lodjurets fritidsgård i Tomelilla. Det är fortfarande så gott som omöjligt att komma fram till Samres på telefon. Och skulle man ha turen att komma fram får man räkna med att vänta i tio minuter, minst. Att sedan försöka ändra en tid eller adress för hämtning verkar medföra oerhörda problem. Monika och hennes kollegor har talat med sin chef Monica Neldeborn om problemen, men ingeting händer. - Likaså har föräldrarna till våra barn kontaktat sina LSS handläggare och klagat men inte heller det har hjälpt, säger Monika. Nyligen hämtades en av våra ungdomar, som skulle hem till Smedstorp, av en chaufför från Arlöv. Chaufförn hittade inte utan virrade runt i nästan en timme. Flera missnöjda resenärer och anhöriga till handikappade har hört av sig till YA. Bland annat Niklas Andersson, Tomelilla, vars son kom en halvtimme försent till en handoperation i kristianstad på grund av strul med Samres. Taxichauffören Per "Paje" Kristensson i Tomelilla har suttit i möte med Samres för att om möjligt få saker och ting att fungera bättre. - Men Samres lyssnar inte, säger han och ger exempel på fortsatta brister: Chaufförerna får köra långa vägar utan passagerare och utan att få betalt för tomkörningen. Taxichaufförer från Tomelilla dirigeras bort från kommunen, ofta till Ystad. - Vi får inte körningar här hemma, säger han. Parterna ska träffas igen i nästa vecka.

Robert Jönson robert.jonson@allehandasyd.se
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons