Annons

Hälsan tiger still

Trots låg personaltäthet ligger Tomelillas äldreomsorg i topp på Socialstyrelsens årliga äldreguide.
Tomelilla • Publicerad 15 december 2011
”Vi är som en enda stor familj”, säger Edita Jeppson, undersköterska. Och just därför känner sig de anhöriga trygga med det vi gör.
”Vi är som en enda stor familj”, säger Edita Jeppson, undersköterska. Och just därför känner sig de anhöriga trygga med det vi gör.Foto: 
Maria Parkhagen, undersköterska på Valkyrian, undersöker Lennart Hanssons öra. De är underbara här, säger han och avslöjar att han ser fram emot att få klä upp sig till den Nobelfest de ska ha i matsalen.
Maria Parkhagen, undersköterska på Valkyrian, undersöker Lennart Hanssons öra. De är underbara här, säger han och avslöjar att han ser fram emot att få klä upp sig till den Nobelfest de ska ha i matsalen.Foto: 
Alexandra Svensson är med sina 24 år en av de yngre bland personalen. Hon är mycket nöjd med sitt arbete vilket hon också för ut till alla unga som är intresserade av yrket.
Alexandra Svensson är med sina 24 år en av de yngre bland personalen. Hon är mycket nöjd med sitt arbete vilket hon också för ut till alla unga som är intresserade av yrket.Foto: 
Johnny Larsson, medicinskt ansvarig sjuksköterska, kan inte nog lovorda sin personal för det arbete de gör och vilka framsteg de nått genom sitt engagemang.
Johnny Larsson, medicinskt ansvarig sjuksköterska, kan inte nog lovorda sin personal för det arbete de gör och vilka framsteg de nått genom sitt engagemang.Foto: 

Tomelilla ligger på fjärde plats bland Skånes 33 kommuner och dessutom kvalitetsmässigt över rikssnittet.

Johnny Larsson, medicinskt ansvarig sjuksköterska (MAS), har all anledning att sträcka på sig. Ändå ger han äran åt alla de undersköterskor och legitimerad personal som jobbar med de äldre i kommunen.

Annons

Och han får medhåll av de boende.

– Så är det. De är helt enkelt underbara här och jätteduktiga. Jag har absolut ingen kritik för det kan inte vara bättre. Jag känner mig som hemma, säger Lennart Hansson, som bor på Valkyrian.

Stadig personal och speciella kontaktpersoner med bra utbildning är hemligheten bakom trivseln på kommunens alla boenden. Som grädde på moset finns också hundar, katter och fåglar på de olika avdelningarna.

Kontaktpersonerna är som anhöriga och hjälper till med vardagsbestyr som att shoppa, gå ut på byn eller liknande. De är kontaktpersonen som går olika ärenden, sköter duschning och städning.

– Det gör ju att man pratar mycket med varandra och kommer varandra nära, säger en av undersköterskorna på Valkyrian.

De flesta av undersköterskorna i kommunen har haft sina tjänster länge och fått ett förhållande till ”sina” gamla och det boende eller det hemtjänstområde de jobbar i. Och kvinnorna som YA träffar är ganska ense om att det förtroende som nu finns är uppbyggt på att kvinnorna jobbat på samma plats under lång tid.

– Vi försöker hela tiden hålla en hög kvalitet i det vi gör, säger Edita Jeppsson. Det handlar bland annat om att jobba förebyggande med olika hjälpmedel. Likaså att få de boende att känna närhet. Jag kan säga att vi är som en stor familj där jag jobbar. Vilket gör att familjer som har sina anhöriga hos oss känner sig trygga.

– Många anhöriga bor tyvärr inte i närheten här, säger Alexandra Svensson.

– Men för dem finns möjligheten till mejlkontakt, säger Renate Håkansson som hoppas att samtliga äldreboenden så småningom ska kunna få möjlighet att ha kontakt via videochatt, skype, på datorn.

I Tomelilla, inom LSS, finns också en renodlad aktivitetssamordnare, en undersköterska och en fritidspedagog. De ordnar danser, bioaftnar med mera.

Annons

Marie Parkhagen är också glad över den kvarboendeprincip som råder. Den person som vill bo kvar i hemmet med hjälp ska få det.

– Men, säger hon, en person som flyttar in i ett boende och är relativt pigg ska också få bo kvar där så länge personen i fråga önskar.

Undersköterskorna YA talar med jobbar skift och det finns speciell nattpersonal i kommunen. För övrigt kommer man överens om arbetstiderna i gruppen.

När nattpersonalen lämnar över till dagpersonalen har de alltid en genomgång om vad som hänt under natten respektive dagen.

– Om någon vaknar på natten och har svårt att somna igen behöver den bara ringa för att få en smörgås och något att dricka, säger en av sköterskorna.

– Sömnmedel är inget vi ger ut i första taget. För övrigt är ett av våra mål att ingen ska ligga utan mat mer än 11 timmar. Så vi gör själva frukost och kvällsmat som vi serverar.

Valkyrian leder ”matligan” för brukarna där är det bara fem timmar mellan tuggorna.

Att personalen är viktig för trivseln på alla boenden står helt klart. Men också den genomförandeplan som nu är ett krav från Socialstyrelsen.

– En sådan görs på varje vårdtagare, säger Johnny Larsson och den görs på brukaren tillsammans med den anhörige. I den planen skriver vi ner precis hur brukaren vill ha det på sitt boende. Alla önskemål finns med liksom den speciella stimulans brukaren tycker om. Att få fötterna kliade, att få vara uppe sent på kvällarna och sova på morgnarna med mera. Och dessa planer uppdateras var tredje månad.

Läkemedelshanteringen är ett annat exempel på en lyckad satsning. Ansvarig sjuksköterska har hand om doseringen och undersköterskan delar ut och ser till att brukaren tar sin medicin.

Annons

– Undersköterskornas utbildning har handlat om förebyggande arbete och att kvalitetssäkra innan något gått fel. Men att också fånga upp brister när det gått fel, säger Johnny Larsson

Enligt Socialstyrelsens undersökningar har Tomelilla kommun fått en femma, alltså högsta betyg, just när det gäller att följa upp olika saker som hänt och gått snett. Likaså är Tomelilla bra på att informera.

Personalen inom äldreomsorgen är blandad. Hälften av dem är kommunanställda och den andra hälften av Carema Care och Attendo Care. På senare tid har kritiken mot privata företag som bedriver äldrevård inte varit nådig.

Johnny Larsson kommenterar kritiken som framförts i media om att personal på äldreboenden väger inkontinensskydd (blöjor).

– Det har ingenting med ekonomi att göra. Utan om att personalen skall komma fram till lämpliga, individuella inkontinensskydd. Syftet är att den enskilda alltid ska känna sig torr. Och det handlar inte om att ersätta toalettbesök. Det handlar om att kartlägga för att få ett schema när den enskilda behöver assistans för att gå på toaletten. Detta är vetenskap, en metod för att få en människa att känna sig självständig, påpekar han.

Karin Ohlsson
Lollo Bark
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons