Falafelälskaren från USA öppen för nya projekt på Österlen
Jonathan Burns kom till Sverige efter att ha träffat sin hustru Karin på en av sina jordenruntresor. Paret slog sig ner i Malmö, men efter att han jobbat med ekonomi i några år växte sig tankarna allt starkare på att sadla om.
– Jag trivdes inte riktigt med att jobba som rådgivare för olika finansbolag och började istället en 2-årig utbildning i webbutveckling. Det ledde till att jag tillsammans med två andra startade Flexeats, som nu har fyra delägare, säger Jonathan Burns när YA träffar honom på ett kafé.
Flexeats är en onlinebaserad tjänst där olika restauranger erbjuder luncher till ett billigare pris. Sedan hämtar kunden själv upp sin lunch på restaurangen som take-away. Och 36-åriga Jonathan Burns säger att fler och fler restauranger anslutit sig och att det nu mycket handlar om marknadsföringen.
Själv älskar han att laga mat till sin familj och han har ett stort intresse för det regionala utbudet, så nu vill han utforska Tomelilla och Österlens utbud och företag.
– Det känns spännande, jag har kvar kontoret i Malmö men eftersom vi har två små barn vill jag känna mig fri och jobbar en del hemifrån också. Det är bra att mitt jobb är ganska flexibelt, för det är ju ganska lång pendling.
Karin Burns är klinikchef på folktandvården i Tomelilla och uppvuxen här. Det var också Tomelilla som blev Jonathans första möte med Sverige 2009. Han, som kommer från Alabama med en sommarmedeltemperatur på 32 grader, minns förvåningen när Karin berättade att hon skulle köpa en sommarjacka.
– En sommarjacka! Jag hade aldrig hört uttrycket. Samtidigt var det sommar och jag tyckte att alla vara så glada och trevliga, sen fick jag uppleva min första riktiga vinter, säger han med ett brett leende.
Men trots vinterrusk stortrivs han i Sverige och just matkulturen har blivit en allt större del i hans liv. Sedan några månader arbetar han med en bok om Malmös alla falafelställen. Boken är i slutskedet och han skriver den tillsammans med matbloggaren Pierre Orsander.
– Det är fantastiskt hur Malmö tagit falafeln till sig och vi är intresserade av människorna bakom Malmöfalafeln. Och tänk att det finns omkring 75 falafelställen bara i Malmö.
Han driver också Instagramkontot bestinmalmo.
– Kontot har på kort tid fått närmare 50 000 följare och företag kan nå ut där med sitt varumärke. Det har blivit så populärt att jag nu följer upp med en hemsida, säger Jonathan Burns.
Nätverkandet och webbutvecklingen samt sociala medier har blivit hans stora passion och han är öppen för nya projekt i Tomelilla.
– Självklart vill man hitta projekt i området man bor i och jag gillar att bygga nätverk. Det har varit det viktigaste bakom Flexeats, att jag har ett så bra team runt mig.