Annons

Hon tar reda på attityden till byn

På flera ställen runt om i centrum finns plötsligt brevlådor där Tomelillaborna uppmanas svara på ett gäng frågor om orten. Kvinnan bakom attitydundersökningen är Gunilla Blomberg, en inflyttad Limhamnbo, som vill ruska om bland attityderna.
Tomelilla • Publicerad 12 november 2008
Gunilla Blomberg hoppas på många svar. Bild: Jenni Dahlgren
Gunilla Blomberg hoppas på många svar. Bild: Jenni DahlgrenFoto: 

- Min förhoppning är att få in så många svar som möjligt så att jag får ta del av bybornas åsikter och synpunkter på sin lilla stad, säger hon.

Och redan nu så verkar det som om det finns många som vill dela med sig av sina tankar. Hela 60 mejl har nämligen trillat in på hemsidan och då har det bara gått ett par dagar.

Annons

- Hur det ser ut i lådorna vet jag inte ännu men för att få svar från så många olika grupper som möjligt så kan man dels svara på frågorna via dator, brevlådorna eller ladda ned enkäten och lämna in till turistinformationen, säger Gunilla Blomberg. Syftet med undersökningen "Tomelilla tycker" är att ta reda på hur det står till med självkänslan och ifall invånarna är stolta över sin ort. Gunilla hoppas också att byborna tar chansen och kommer med egna förslag och funderingar.

- Ska man sälja Tomelilla för att öka inflyttning och turism så tror jag att man ska börja där man står.

Det vill säga genom att öka både kunskap och skapa en positiv attityd.

- Alla är ju presumtiva ambassadörer så därför vill jag undersöka hur stark stolthetheten är, säger hon men är noga att understryka att det är en liten undersökning som inte görs i något vetenskapligt syfte. Attitydundersökningen är ett projektarbete som ingår i hennes utbildning på Turismutbildarna syd i Ystad och under hela november kommer svaren att samlas in. Vilket datum hon blir klar med sammanställningen beror helt på vilken feedback hon får från kommuninvånarna. Informationen ska sedan spridas vidare.

- Resultatet och utvärderingen ska bland annat redovisas för handelsföreningen och kommunens turism- och näringslivsansvariga.

Förutom åsikter om centralorten så finns det frågor som ska ge en fingervisning om kunskapsnivån om utbudet och lite historia om trakten.

- Det är lätt att bli hemmablind så att man inte längre ser vad som faktiskt finns att erbjuda i närområdet. En av orsakerna bakom intresset angående bybornas inställning har att göra med motståndet hon mötte när familjen flyttade till Tomelilla.

- Vi fick frågan om vi var riktigt kloka och det tycker jag är tråkigt för Tomelilla är en ort som verkar ha oförtjänt dåligt rykte.

Bland annat tycker Gunilla Blomberg att läget är fantastiskt.

- Det tar bara 20 minuter var man än ska.

Annons

Att skola och barnomsorg har ett gott rykte är också avgörande för människors val av bosättning.

- Det är ju det första man kollar efter och mina två barn som nu är 14 och 16 år trivs alldeles utmärkt här liksom resten av familjen.

Attityder kommer mycket hemifrån och från föräldrarna gissar Gunilla. Men även från mediernas rapporteringar.

- På en så pass liten ort som Tomelilla kan det upplevas som mycket om det står om slagsmål eller något annat tråkigt varenda dag.

- Svaren är givetvis anonyma så jag hoppas invånarna tar chansen att verkligen säga vad de tycker.

Jenni Dahlgren
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons