Ingen matfestival i Brösarp i sommar – blir istället ambulerande festival
Det blir ingen matfestival i Brösarp i sommar. Istället går den av stapeln på Lagunen i Landskrona den 6 juli.
– Vi har arrangerat festivalen i fem år och den har stagnerat på 5000 besökare och omkring 75 - 80 utställare på senare år, så det var dags för förnyelse, säger Anders Albäck.
Förra året hade gick Citygross in som festivalens största sponsor och man satsade bland annat stort på grill-SM.
Dock gick festivalen av olika anledningar back med drygt 60 000 kronor, och i början av det här året drog sig de största sponsorerna ur vilket gör att man går miste om närmare 800 000 kronor.
– Vi har inga synpunkter på själva sponsoravhoppen, det accepterar vi för efter fem år ska man stå på egna ben och det kommer nya projektet, men vi fick reda på det lite sent. När vi sedan blev kontaktade av Landskrona stad blev samarbetet en självklarhet. Det är fortfarande vi som bestämmer och äger rätten vilka som ska ställa ut.
Initiativtagare Anders Cederberg säger att det redan när Skånes Matfestival startade fanns tankar på att festivalen skulle bli ambulerande, det vill säga kunna flytta runt på olika platser. Man har också under åren blivit kontaktade av flera kommuner som visat sitt intresse.
– Det var speciellt Livsmedelsakademin, som var med på tåget de första tre åren, som hade de idéerna. Vi andra var inte så glada då men nu känns det att det var rätt tanke, säger Anders Cederberg som tillägger att målsättningen är att hälften av årets utställare ska komma från Österlen och andra hälften från västra sidan Skåne.
De säger att både den ekonomiska föreningen och Landskrona stad är riktigt taggade inför sommarens arrangemang, som blir en mindre festival med 10 - 15 dryckesutställare och omkring 30 matutställare. Ledordet är hållbarhet och festivalen hålls bara under en dag.
– Nästa sommar är tanken att vi också ska köra Grill-SM, och sommaren 2021 Grill-VM i Landskrona, därefter får vi se var festivalen landar, säger Anders Albäck.
Nu ska man utforma ett nytt sponsorpaket och locka nya utställare.
Även om de förstår att vissa kan känna en viss besvikelse för ortsbytet så känner de en optimism inför framtiden.
– Vi är 700 Brösarpsbor, och Tomelilla har runt 13 000 kommuninvånare. Landskrona har 45 000 invånare så det kommer att bli ett helt annat folkhav. Och det här blir ett bra tillfälle att få ut sitt varumärke för Österlens livsmedelsproducenter. Jag tror inte att det här kommer att vara en nackdel i förlängningen, säger Anders Cederberg.