Annons

När Gud är den ende

Om Dom Perignon är känd för att ha uppfunnit champagne och påve Stefan IX för hans lust att driva normanderna från Italien så undrar man ju osökt vad Pater Ingmar drivs av för krafter.
Tomelilla • Publicerad 19 november 2008
Pater Ingmar hade först tänkt sig en annan karriär, att det finns en högre mening med hans vistelse på Mariavall är han helt säker på. Bild: Bass Nilsson
Pater Ingmar hade först tänkt sig en annan karriär, att det finns en högre mening med hans vistelse på Mariavall är han helt säker på. Bild: Bass NilssonFoto: 
@07 Bildtext rubrik pos:En vandring på de fem cellernas tak Den ena längan med fem celler, en klostergång och kyrktorn är nästan färdig. Så även byggnaden med kök, matsal och kapellet. Enligt byggarna har det gått åt cirka 4 500 lecablock till klosterbyggnaden. Invigningen är uppskjuten till den 21 mars för att inte forcera målningen. Det är också samma dag som Bengt, den svenska formen av Benedictus, har namnsdag.
@07 Bildtext rubrik pos:En vandring på de fem cellernas tak Den ena längan med fem celler, en klostergång och kyrktorn är nästan färdig. Så även byggnaden med kök, matsal och kapellet. Enligt byggarna har det gått åt cirka 4 500 lecablock till klosterbyggnaden. Invigningen är uppskjuten till den 21 mars för att inte forcera målningen. Det är också samma dag som Bengt, den svenska formen av Benedictus, har namnsdag.Foto: 
talking
talkingFoto: 
i korrodoren
i korrodorenFoto: 

För lika säkert som ordet Pax i hans mejl finns det en historia bakom klosterlivet. Blygsam (som en benediktinmunk?) avslöjar Ingmar att han ibland skriver och fnular på kärnfulla meningar om "sanningen". För summan av kardemumman, för en benediktinermunk så handlar allt om att följa det sanna ordet och helst bli ett med det. Svårt? Enligt munken inte svårare än att flyga eller lugga en flintis. Fast så uttrycker han sig förstås inte.

Faktum är att Pater Ingmar aldrig ångrat att han tog emot livet och promenerade in på den enda vägen, däremot är han sällan nöjd med sina intervjuer. Den stora utmaningen är dock att han vandrar sin klosterväg ensam.

Annons

- Jag ville egentligen bli ingenjör eller läkare men någon ville något annat, berättar Pater Ingmar.

Att hans far var präst gjorde beslutet kanske mindre förvånande men det var inte förrän Ingmar fick höra en annan berätta om sin prästkallelse som han på riktigt också insåg sitt öde.

- Det var ganska odramatiskt men jag insåg att det var min väg också.

Strax efter studenten i Motala gick därför resan till Lund för studier i teologi på universitetet. Efter en tid utkristalliserades en radikal grupp bland studenterna.

- Vi kände att prästlivet, det här var i mitten av 60-talet, hade en alltför etablerad och borgerlig struktur. Att det var något som inte stämde, så vi började titta i riktning mot klostren, berättar Pater Ingmar.

Eftersom att det fannsflera som kände samma sak så kom denna grupp av kristna radikala att bestå av ett halvdussin personer.

- Om Kristus är den han säger sig vara och att man ska följa honom och leva som han så måste det också få konsekvenser.

- Jesus ställer allt på ett kort och det verkar som om några tycks ställas inför det valet på ett särskilt sätt.

Det stod snart klart för gruppen att detta ledde till ett konkret val. Valet om celibatet.

- Avgörande var om man skulle gifta sig eller inte.

Annons

Under denna tidså fanns det inga kloster inom Svenska kyrkan, eftersom alla var upphävda sedan reformationen, men det fanns planer på kvinnliga kommuniteter. För Ingmar var dock valet om äktenskapet en förutsättning.

- Jag har aldrig tvivlat på att det är min väg fast det betyder inte att det alltid varit lätt. Celibatären blir inte mindre människa, tvärtom. Jag ser det som att hålla kursen och precis som när man gifter sig med en gör man valet att avstå från and-ra.

Pater Ingmar hade förstås haft kärleksrelationer innan han avlade sina löften men det var inte på grund av dem som han gjorde valet. Att han lever i en disciplinerad kärleksrelation med Gud handlar inte heller om att stänga ute livet.

- En munk får ju allt, han är broder till alla, säger Pater Ingmar muntert.

Varför kom det sig dåatt Ingmar lämnade Svenska kyrkan?

- När jag levde i ett munkkloster i nom Svenska kyrkan, så kände jag att man hela tiden hade bekymmer för kyrkan. Dessutom måste vi ofta försvara klosterlivet.

- Klosterkallelsen är enklare och mer utmanande där klosterlivet finns som en självklarhet. Så jag såg inget skäl till att inte komma hem till moderkyrkan.

Han säger att alla religiösa avknoppningar med tiden stöter på problem.

När Ingvar konverteradetill katolska kyrkan och bekräftade löftena inför den katolska biskopen, blev han själasörjare hos nunnorna i Mariavalls kloster, som då levde i Östra Sönnarslöv. 1986 bildades Den Helige Benedikts Kommunitet, som en tid hade tre bröder. Men av de tre bröderna finns bara Pater Ingmar kvar, sedan 1996 i Bondrum.

- Det var jobbigt när bröderna flyttade. Jag är inte någon slags eremitmunk som är helt ensam, och klosterlivet är förstås ämnat för fler.

Annons

Så att det faktum att han är ensam munk i sin församling är kanske det svåraste att leva med.

- Man kanske kan säga att det är en utmaning med en högre mening. Alla människor är i viss mån ensamma men bejakar man ensamheten blir man bättre på att leva tillsammans.

- Idealet är att med samma glädje och tålamod leva med andra, som man bejakar ensamheten. Det är de falska kombinationerna som trasslar till det.

När man avlägger sina löften ingår också löftet om att förbli i samma gemenskap tills man dör. Undantag kan göras, som i de två munkarnas fall, men Pater Ingmars gravplats är även den inplanerad i det nya klostret.

Livet är svårt men Ingmar vet att det i grunden är enkelt.

Varför är det så svårt?

- Det gick snett redan för Adam och Eva och vårt moderna hedonistiska synsätt (livet går ut på nöje och njutning) gör att många utsätter sig för allt större besvikelser.

- När jag ber så talar jag till Herren och när jag läser bibeln så lyssnar jag. Som en in- och en utandning.

Pater Ingmars hus är också ett böckernas hus. Ett helt bibliotek med facklitteratur. Allt käbbel om bibelns historik verkar knappast beröra honom.

- Böcker som Da Vincikoden är mest gjorda för att väcka sensation.

Annons

Böckernas bok blir aldrig heller inaktuell enligt honom.

- Bibeln innehåller texter som är ständigt aktuella och universella. Som ger näring och ljus, som utmanar och ger glädje. Bibeln formulerar hela livet.

Men det finns även skönlitterära författare som han beundrar.

- Poeten Thomas Tranströmer kan formulera hela livet i en mening. Det är vackert...

Jenni Dahlgren
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons