Postnord levererade krossade färgburkar: ”Som en explosion”
– När jag hade hämtat ut paketet kändes det väldigt mjukt och fuktigt och jag såg att det börjat rinna ut lite färg i springorna, så då tänkte jag att det här ser inte riktigt bra ut, berättar Ninna Håcansson, som bor i Onslunda.
Hon säger att hon först inte vågade öppna paketet, istället hörde hon av sig till leverantören och frågade vad hon skulle göra.
– De bad mig öppna och då var det som en färgexplosion i hela paketet. All färg hade runnit ut och burkarna var krossade.
Hörde du av dig till Postnord?
– Nej, men leverantören skulle ta kontakt med dem. Dock har jag bekanta som jobbar på Postnord som har förklarat att vissa paket körs via en maskin i posthanteringen och att mitt paket säkert råkat bli skadat i maskinen.
Tidigare har Ninna Håcansson bara varit med om försändelser som försvunnit på vägen. Hon beställer liknande färgpaket minst en gång i månaden och har aldrig upplevt att innehållet sprungit läck som den här gången.
– Det var väldigt överraskande att få hem ett så skadat paket, säger hon.
Kommer du fortsätta våga beställa hem färg med posten?
– Absolut. Jag fick jättebra respons av leverantören, som dessutom tar upp problemet med Postnord. Jag bryr mig inte så mycket om var problemet har uppstått så länge jag i slutändan får det jag har beställt.
Postnord kan inte uttala sig om det aktuella paketet utan att först spåra det i systemen. Men pressansvariga Maria Ibsén beskriver en tuff tillvaro för paketen.
– Alla paket passerar minst en sorteringsmaskin, oftast två. Dessutom packas det i lastbilar, körs på pirror och kanske staplas på hyllor hos ombuden, säger Maria Ibsén.
– Därför är det väldigt viktigt att emballera ordentligt. Innehållet ska inte kunna röra sig i sitt omslag och flaskor och burkar måste skyddas från att slå i eller skava mot varandra.