Rundtur med förbehåll
Enligt näringslivsutvecklaren Hanseric Jonsgården, som var guide under lördagens rundtur, var ytterligare två familjer anmälda, men kunde av olika anledningar inte åka med. Han tycker att det är för tidigt att utvärdera resultatet av kommunens kampanj för att locka barnfamiljer. - Vi får se efter Barnens dag i mitten av maj. Då arrangerar vi en ny rundtur. nöjd Hanseric Jonsgården är dock hittills nöjd med resultatet av den riktade kampanjen till 5 000 barnfamiljer i Malmö- Lund. I förra veckan hade 54 familjer hört av sig. - Vi ska visa kommunen för alla, säger han. Hanseric Jonsgården erkänner dock att det är ett problem för honom när han nu inte med säkerhet kan säga vilka skolor som ska vara kvar i kommunen. - Det är ett dilemma, särskilt när man vänder sig till barnfamiljer. Jag kan inte sticka under stol med nedläggningsplanerna, säger han. Politikerna i Tomelilla avsatte i fjor 300 000 och i år 400 000 kronor till marknadsföringen av kommunen. Pengar har bland annat går till en PR-bok om Tomelilla kommun som skickas till människor som är intresserade av att flytta hit. Nästa år ska enligt planerna ytterligare 400 000 kronor satsas på marknadsföring. Den satsningen är dock något osäker sedan alla förvaltningar fått sparbeting. Hanseric Jonsgården hävdar dock att det är viktigt att kommunen är offensiv och marknadsför sig även i besparingstider.