Annons

Säger nej till tåg i Fyledalen

Aktionsgruppen Inga tåg i Fyledalen kräver att alternativa sträckningar av Simrishamnsbanan utreds. Den nybildade aktionsgruppen Inga tåg i Fyledalen vill en gång för alla sätta stopp för planerna på att återuppta järnvägstrafik genom dalen.
Tomelilla • Publicerad 8 mars 2004

Carl Piper från Högestad & Christinehofs Fideikommiss AB och Göran Gustafson, Tomelilla naturskyddsförening samt Rune Gerell, Färs naturskyddsförening, säger sig inte vara motståndare till tågtrafik på Simrishamnsbanan, bara dragningen blir en annan än den gamla sträckningen genom dalen. Bild: Sprisse Nilsson Nu kräver gruppen att det görs en miljökonsekvensbeskrivning av olika alternativ för hur Simrishamnsbanan skulle kunna dras. - Vår uppgift är att freda dalen, säger Carl Piper, vd för Högestad & Christinehofs Fideikommiss AB. Till stöd har han naturskyddsföreningarna i Färs och Tomelilla som vill slå vakt om de stora naturintressen som de anser är hotade om järnvägstrafiken återupptas igen. Opinionsarbetet påminner lite om Carl Pipers kamp mot gruvor på Österlen. - Men då var det ett privat bolag som var drivande för att tjäna pengar på mineralutvinning, säger Carl Piper som vill värja sig mot att bli betraktad som en ständig nej-sägare. Aktionsgruppen mot tåg i Fyledalen med ekologen Charlott Lindström och vd Carl Piper från Högestad & Christinehofs Fideikommiss AB, Göran Gustafson, Tomelilla naturskyddsförening samt Rune Gerell, Färs naturskyddsförening, har börjat opinionsarbetet mot planerna på tågtrafik i Fyledalen. Han påpekar att det finns ett allmänintresse både för att slå vakt om Fyledalen och för att arbeta för bättre kollektiva transporter. Av den anledningen är det viktigt att kommunpolitikerna och Banverket inte binder sig vid ett alternativ, enligt Piper. Han säger sig inte vara motståndare till att återuppta trafiken på Simrishamnsbanan, bara det görs på grundval av ett komplett beslutsunderlag. Visserligen ligger planerna långt fram i tiden, tidigast någon gång efter 2015 kan de bli aktuella. Men Piper erinrar om att Banverkets historia förskräcker med miljöskandaler som exempelvis tunneln genom Hallandsåsen. Aktionsgruppen arrangerade en presskonferens på måndagen i den gamla skolan i Högestad för att föra fram sitt budskap. Därefter åkte följet av "Fyledalskramare" och mediefolk in i Fyledalen och bort till den gamla järnvägen, som idag endast trafikeras av dressiner. Rune Gerell från Färs naturskyddsförening beskrev artrikedomen i dalen med ett rikt djur- och växtliv med allt från kungsörn till den sällsynta nyckelpigespindeln. Han sade också att Fyledalen är en av de få tysta platser som finns i den här delen av Skåne. Enligt Gerell skulle tågen förstör naturen både genom att bullra och genom att järnvägsbygget skulle kräva omfattande schaktning och dränering. Dessutom delar en järnväg dalen och skär av viltstigarna, enligt Gerell. Göran Gustafson från Tomelilla naturskyddsförening kritiserade "tågordningen" för gruppen av kommuner längs järnvägen som arbetar gemensamt för att blåsa liv i Simrishamnsbanan. Kommunerna borde rådfråga Naturvårdsverket, Miljödomstolen och Banverket innan de förespråkar en viss dragning av järnvägen, anser Göran Gustafson. Han påpekade att både Tomelilla kommun och Ystads kommun har vattentäker i Fyledalen. Han sade också att naturen kring Ramsåsa är känslig och berörs av den planerade järnvägen. Carl Piper och de övriga i aktionsgruppen är också varse att det finns en opinion mot att dra järnvägen längs riksväg 11, ett alternativ till dragningen genom Fyledalen. Men just därför tycker aktionsgruppen att det är extra viktigt att beslutet om en järnvägsträckning grundar sig på ett så komplett beslutsunderlag som möjligt. I någon mån har aktionsgruppens krav redan tillgodosetts. Tomelilla kommun har efter påstötningar från länsstyrelsen tagit fram två alternativ för Simrishamnsbanan, varav det ena inte går genom Fyledalen. Sjöbos kommunalråd Stefan Lundgren (m) har också relativt nyligen sagt att han är positiv till att utreda alternativ till den gamla järnvägssträckningen genom Fyledalen.

Robert Jönson robert.jonson@allehandasyd.se
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons