Annons
Nyheter

Brudarna hänger kvar på bilarna

Mycket må vara nytt i bilarna, men presentationen på bilmässan i Genève följer gamla mönster. Fortfarande har många biltillverkare kvar kvinnliga modeller, mer eller mindre lättklädda. De finns lite över allt.(TT)
Publicerad 4 mars 2015
Mycket må vara nytt i bilarna, men presentationen på bilmässan i Genève följer gamla mönster. Fortfarande har många biltillverkare kvar kvinnliga modeller, mer eller mindre lättklädda. De finns lite över allt. Tjejerna i kortkort, tajt och högklackat s
Mycket må vara nytt i bilarna, men presentationen på bilmässan i Genève följer gamla mönster. Fortfarande har många biltillverkare kvar kvinnliga modeller, mer eller mindre lättklädda. De finns lite över allt. Tjejerna i kortkort, tajt och högklackat s

De finns lite över allt. Tjejerna i kortkort, tajt och högklackat som inte har någon annan uppgift än att sitta på huven, luta sig lätt mot bildörren och le mot fotograferna. Skoda, Seat, Kia, Alfa Romeo, Lexus, Dodge, Infiniti, Lamborghini och så vidare. Alla möjliga märken har dem.

Bilsalongerna i Europa har flest. I USA är det färre. Efter skandaler med tjejer som haft för lite kläder på sig på bilsalonger i Kina funderar arrangörerna till årets Shanghaimässa på att förbjuda dem.

Annons

Viftar bort frågan

Chefen för Fiat-Chrysler, Sergio Marchionne, förstår inte frågan om det är omodern marknadsföring. Han har tidigare sagt att han tycker att lättklädda tjejer hör till en bilsalong. Att det är trevligt med kvinnlig skönhet vid bilarna. I år viftade han bort frågan.

””

Hoppar över bilarna

Det är framför allt under pressdagarna, när det är tusentals fotografer på mässan, som de kvinnliga modellerna står i montrarna. Säkert 90 procent av medierepresentanterna är män. Det finns till och med fotografer som bara fotar tjejerna och struntar i bilarna.

””

Han jobbar med en bok om fenomenet med kvinnliga modeller på bilmässor och tycker att det går att se på saken från två håll.

””

TT

Annons
Annons
Annons
Annons