Spelundret växer - svårt att hitta rätt folk
Förra året ökade antalet företag och anställda nästan med en fjärdedel totalt, visar en genomgång av branschorganisationen Dataspelsbranschen.
År för år noteras ett nytt "high score" och även om jättar som Mojang (som har gjort Minecraft), King (Candy crush saga) och Electronic Arts-ägda Dice (Battlefield, Star wars: Battlefront) står för den största delen av kakan så växer också mindre aktörer, varav många i mindre orter.
””
Miljardomsättning
Omsättningen för det svenska spelundret ökade 2017 till 14,6 miljarder. Det kan jämföras med musikbranschen i Sverige som 2016 omsatte knappt 10 miljarder kronor.
På minuskontot kan samtidigt noteras att det sammanräknade resultatet för branschen nästan halverades till 4,2 miljarder kronor från ett ovanligt framgångsrikt 2016.
Detta förklaras med färre stora spelsläpp, fler investeringar och det faktum att den allra största aktören - Minecraftskaparen Mojang - gjorde särskilt stor vinst 2016, en vinst som utgjorde mer än tre fjärdedelar av hela branschens resultat.
Under året har Avalanche studios (bakom bland annat Just cause-spelen) köpts upp av danska Nordisk film games i en miljardaffär. Samtidigt har Karlstadsbaserade THQ Nordic köpt upp två svenska studior och en tysk i storaffärer.
Svårt få tag på folk
Fler bolag har börsnoterats, men när viljan att investera är stor har många företag nu svårt att hitta personal.
””
Dels är spelutvecklare alltmer efterfrågade i andra branscher, fortsätter hon. Och dels är det en global bransch där de svenska företagen nu har svårare att få arbetstillstånd för utländska anställda.
””
””
Spelbranschen har under en längre tid kritiserats för att där finns för få kvinnor. Andelen har dock ökat - förra året var nästan var fjärde anställd en kvinna, jämfört med en av tjugo för fem år sedan.
TT