Annons
Nyheter
För mycket bak - för lite mat
Elever i särskolan bakar för mycket söta bakverk och lagar för lite mat. Den matlagning som görs är dessutom för avancerad. Den slutsatsen dras i en ny avhandling som läggs fram vid Uppsala universitet.(TT)
Publicerad 11 september 2018
””
Ofta har lärarna en traditionell bild av matlagning, maten ska lagas från grunden och eleverna ska följa recepten. Men det är ofta ett ouppnåeligt ideal när det kommer till elever i särskolan, som är en skolform för elever med begåvningsmässiga funktionsnedsättningar.
””
Halvfabrikat
Annons
Hon anser att man istället ska utgå från barnens behov och kunskaper. Det kan betyda att barnen lär sig att värma färdiga köttbullar och vispa ihop pulvermos istället för att laga mat från grunden.
””
För mycket sött
Undervisningen har också andra brister, enligt Albina Granberg. Eleverna lär sig mer om att baka än om att laga mat.
””
””
Albina Granberg har följt undervisningen i hemkunskap på tre olika grundsärskolor och intervjuat 22 hemkunskapslärare.
TT
Annons
Annons
Annons
Annons