Annons
Nyheter

Fega myndigheter attackerar bilfamiljerna

Nyheter • Publicerad 16 juli 2007

Nu har det kommit ännu ett förslag om att chockhöja bensinskatten. "Höj bensinskatten kraftigt" basunerar Naturvårdsverket och Energimyndigheten ut. Dessa båda myndigheter har kokat ihop en rapport med namnet "Den svenska klimatstrategins utveckling."

Fakta är att Sverige från 1990 kraftigt minskat utsläppen av koldioxid och med råge uppfyllt sina nationella mål och till 2010 gått mycket längre än vad Kyotoprotokollet kräver.

Annons

Men myndigheterna tycker inte detta räcker utan vill gå mycket, mycket längre och minska utsläppen med ytterligare 30 procent i lilla pyttelandet Sverige. Främst skall detta ske med straffåtgärder mot bilfamiljerna.

Nu måste överheten sansa sig lite! Koldioxidproblematiken är ett internationellt, globalt problem, om det nu är ett problem. Frågan skall lösas med globala åtgärder. De stora problemen finns i jätteekonomierna USA, Ryssland, Indien, Kina, Indonesien med flera. Sveriges samlade utsläpp är – bokstavligt talat – som en fis i öknen.

Det hjälper inte att vi springer flera mil före alla andra. Det stjälper bara låg- och mellaninkomsttagarna i glesbygdslandet Sverige. I Kina nyregistreras varje år fler bilar än vad vi har totalt i Sverige. Sveriges bilister betalar redan i dag världens högsta koldioxidskatt. Medan den ensamma mamman i Slite får sin hushållsekonomi krossad av bensinskatten för att "vi skall vara så duktiga och långt före i Sverige" så betalar inte den kinesiske miljonären ett öres koldioxidskatt för sin stadsjeep.

Anders Borg (finansministern) och Andreas Carlgren (miljöministern) betalar inte heller ett öres koldioxidskatt när de åker med det bränsleslukande regeringsplanet, som dessutom till och med saknar katalytisk avgasrening!

Naturvårdsverket och Energimyndigheten går nu ut och föreslår att drivmedelsskatten i ett slag skall höjas med 75 öre och sedan årligen höjas i takt med konsumentprisindex. Detta förslag lägger man därför att man vet att politikerna vill höra mantrat "höj bensinskatten".

Samtidigt vet dessa myndigheter att en höjning av bensinskatten inte ger någon som helst global miljönytta eftersom svenskarnas körvanor inte ändras märkbart. Vi kör bil därför att vi måste. "Onödig körning" är redan bortrationaliserad. Det enda en ytterligare höjning av bensinskatten åstadkommer är att låg- och medelinkomsttagarna får tunnare plånböcker och finansministerns skattkista får påfyllning.

Om man skall komma med globala förslag på ett globalt problem så är svenska privatbilister den absolut sista grupp man skall ge sig på. Att minska utsläppen från svenska bensinbilar kostar 11-12 kronor kilot. EU och Kyotoprotokollet föreslår åtgärder som kostar max 1 krona kilot. Att fortsätta jaga svenska bilister med 12– 20 gånger högre kilokostnad för reduktion är ju att kasta pengar i sjön och göra till och med miljön en otjänst!

Sverige är ett litet utpräglat glesbygdsland. Vi behöver köra bil på ett annat sätt än de flesta andra världsmedborgare.

Vill myndigheter och politiker visa på goda föredömen skall man lämna den ensamma mamman med sin gamla Opel Kadett i Slite i fred och kan i stället till exempel frivilligt betala koldioxidskatt på sina flygresor med sina egna skattade pengar – det kanske hade väckt uppmärksamhet utan att skada dem i Sverige som redan har för hög skatt.

Bensinskatten i Sverige måste sänkas – inte höjas!

Annons

Kenneth Winsborg

Talesman

bensinskatteuppror.se

SAXO
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons