Kommunen tänker inte offensivt
I dag, torsdag, tar kommunfullmäktige i Ystad upp mitt medborgarförslag om ett sjöfartsmuseum i staden. Förslaget har behandlats av kultur- och fritidsnämnden och kommunstyrelsens arbetsutskott och kommunstyrelsen har ställt sig bakom arbetsutskottets förslag som våra valda politiker i fullmäktige ska ta ställning till.
Vad har man då beslutat att föreslå? Jo, man har blåst liv i en gammal tanke att inreda en ny avdelning på tredje våningen på klostret. Det är naturligtvis utmärkt att man nu tar ansvar för de nautiska föremål som påminner om Ystads storhetstid som ledande hamnstad i söder och som Sveriges port mot kontinenten under flera århundraden fram till då järnvägsepoken började.
I förslagstexten står bland annat följande: "Ystads kommun har många museer och kultur- och fritidsförvaltningen vill inte föreslå ytterligare ett. Ett museum är både underhålls- och personalkrävande."
Jag menar att man här har tänkt allt för defensivt. Jo visst ligger det lite damm över våra museer om man bara ser dem som samlingsplatser för gamla prylar och visst är det mycket hedervärt av förvaltningen att tänka på kommunens kostnadsläge. Förslaget att inreda den nya våningen på Klostret är i sig mycket positivt men man går bara en bit på vägen.
Min vision var en annan: Att skapa en plats för människors möte med havet, i hamnen eller i dess omedelbara närhet naturligtvis. I det lilla formatet tänkt som en liten byggnad kanske med en vägg av glas mot sjön. Små byar som Skillinge och Brantevik i Skåne och Bergkvara i Småland har gått iland med detta. Det skulle nog Ystad kunna klara av.
Vill man tänka stort finns andra förebilder. Man behöver inte gå till Turning Torso i Malmö eller Operan i Sydney men lite av den offensiva andan skulle det här projektet nog må väl av. Ett sjöfartsmuseum kan ses som en del av ett marint centrum där mycket människor passerar förbi, där installationer, konserter och butiker kan skapa en mötesplats för tankar och människor. Alla som besökt det nya
Marinmuseet i Karlskrona vet vad jag talar om. Allt är inte bara kostnader. Lyckas man skapa en attraktion som väcker allmän uppmärksamhet så kommer också turisterna.
Turistindustrin är den snabbast växande branschen i landet. Turismen och hamnen är vad Ystad i framtiden främst har att leva av. Dags att tänka offensivt?
Hans Holst