Annons
Nyheter

Politiker – städa på gator och torg!

Nyheter • Publicerad 14 november 2008

Dessa gator fungerar inte som gågator utan är trafikleder med dagligen stora utsläpp med koloxid från nyttotrafikens avgaser. I dessa avgaser vill politikerna och Citygruppens medlemmar att vi Ystadsbor skall göra våra inköp.

När trafiken är som intensivast kommer barnvagnar och rollatorbehövande personer inte fram.

Annons

När det dessutom på gågatan körs med stora lastbil fullastad med gasolflaskor, så måste frågan bli vilka bestämmelser som gäller. Omlastning av dynamit i hamnen var en stor säkerhetsrisk på sin tid och som förbjöds. Vad utgör då inte en fullastad gasolbil för risk bland allt folk?

Under sommaren kan i vissa affärer som har sina entrédörrar öppna kännas avgaslukt. Avgaslukt sätter sig också i uthängda kläder.

Ni politiker som handlägger och ansvarar för denna uppläggning av trafiken var har ni ert miljöengagemang?

Thomas Lantz som högste ansvarig politiker, ta en timme med opponenten Kent Mårtensson och fatta beslut om att ingen trafik ska få förekomma på gågatorna efter klockan 10.00.

Distributionen kan ske mellan klockan 08.00 och 10.00. Ta förresten med Håkan Mattson också så kommer ärendet att gå igenom fullmäktige utan en massa diskussioner.

Allt går att genomföra och det har man gjort i andra städer där det fungerar.

Bilfria gågator skall vara bilfria – det antyder ju namnet…

Citygruppens medlemmar kommer att få massor av kunder, såväl Ystadsbor som turister. Gågatorna blir en levande stadsdel.

Kan sedan Stortorget också göras levande för den torghandel som torget är avsett och inte för en massa krafs så blir Ystads gamla stadskärna en verklig attraktion att sälja in.

De summor av våra skattepengar som kommunen varje år tilldelar Citygruppen kan under en inkörningsperiod användas till polisiära uppgifter att upprätthålla nolltoleransen av bilar på gågatan.

Annons

Sedan är det parkeringsproblemen. Låt Högesta vaktbolag, som skötte provtagningen i hamnen på ett klanderfritt sätt, ta hand om parkeringsövervakningen i innerstaden.

Thomas Lantz vill slå vakt om Citygruppens medlemmar och inte medverka till fler storköp i stadens utkant. Ovan lämnade förslag är ett första steg för ett bevarande affärsliv i innerstaden. Görs inget så kommer affärslivet på gågatan att försvinna sakta men säkert. Gågatan skall vara en affärs- och gågata och ingen genomgående trafikled

När fullmäktige har fattat sitt snabba beslut i ärendet och visat miljöengagemang så kommer säkert myndighetsnämnden att verkställa beslutet.

L Friedmann, trafikombud för SPF-Syd Ystad
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons