Annons
Nyheter

Resursslöseri i skolan

Jag har haft förmånen att följa en musikklass på högstadiet under tre år. Från de första darriga tonerna på scen - till dagens säkra framträdanden.
Nyheter • Publicerad 3 maj 2003

Vilken utveckling! En självklar fortsättning för många av dessa ungdomar med sitt stora musikintresse och kunnande är att söka till musik-estetisk linje på gymnasiet. Där blir det plötsligt stopp! Enbart betygen räknas. Ingen hänsyn tas till om ungdomarna kan spela eller sjunga. Tydligen kan kompisar i parallellklasserna söka och komma in, om de har ett VG mer i sitt betyg, även om de inte hållit i ett musikinstrument sen blockflöjten i trean. Varför har man då en linje med musikinriktning? Vill lärarna helst ha elever som är nybörjare? Är nivån på undervisningen inte högre? Det ryktas att det kommer att bli ändring. Audition kommer. Nästa år. Nu finns inte tid. Nu kommer dessa elever istället att söka sig utanför Sösk-området vilket medför högre kostnader för kommunerna, inackordering med mera. Det är tre månader till skolstart. Jag utgår ifrån att musiklärarna på gymnasiet har lika stort engagemang, intresse och entusiasm som Kastanjeskolans musiklärare. Dessa elever borde ju vara en tillgång för verksamheten på gymnasiet och inte spridas vind för våg ut i Sverige. Nog torde det finnas utrymme för en audition till en kostnad av några timmar? Eleverna har minst tre års utbildning, flertalet det dubbla. Förälder

Bertil Åkerman insandare@allehandasyd.se
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons