Annons
Nyheter

Skåningarna har fått en bättre hörselvård

Sveriges befolkning lever allt längre, andelen äldre allt större och befolkningens behov av hörselhjälpmedel har därmed ökat då hörselnedsättning oftast är kopplat till stigande ålder.
Nyheter • Publicerad 23 december 2011
Foto: 

Kraven på en effektiv hörselrehabilitering ökar därmed från både patienterna, som vill ha hjälp så snabbt som möjligt, och från finansiärerna som vill ha en så effektiv verksamhet som möjligt.

Under hösten 2008 infördes ett valfrihetssystem inom hörselvård. Innan införandet fanns problem med väntetid, tillgänglighet och produktivitet, problem som införandet av valfrihetssystemet visade sig kunna lösa – bland annat kortades väntetiden radikalt, från att per den 1 janauri 2008 variera mellan 8 och 72 veckor till att idag ligga på mellan 0 och 10 veckor.

Annons

Det finns idag också tydliga krav på att väntetiden får vara maximalt åtta veckor, vilket 31 av 32 mottagningar i Skåne i dag uppfyller.

Innan vårdvalet infördes fanns det sex offentliga hörcentraler och en privat, fördelat på sju orter. I dag finns det 31 privata mottagningar och en offentlig, fördelat på 17 orter. Hörselvården har därmed kommit närmare skåningarna och blivit mer enhetlig i hela Skåne.

Vi kan också konstatera att produktiviteten har ökat markant. År 2007 rehabiliterades cirka 6 000 användare vid hörselcentralerna, något som under 2009 ökade till cirka 15 000.

Under våren 2010 genomfördes en revisionsrapport i Region Skåne för att undersöka om införandet av en ny auktorisationsmodell för hörselverksamhet har genomförts på ett ändamålsenligt sätt.

Bedömningen som gjordes är att förändringen i huvudsak genomförts på ett ändamålsenligt och effektivt sätt. Stora problem för de skånska patienterna kring bristande valfrihet och tillgänglighet hade åtgärdats på kort tid.

Införandet av detta valfrihetssystem har således varit positivt för patienterna – hörselverksamheten har blivit mer enhetlig, tillgängligheten och produktiviteten har ökat, kvaliteten är hög och likvärdig – dessutom var genomförandet snabbt och konsekvent.

För oss är det av största vikt att patienten och dennes behov är i fokus och att patienten har stora möjligheter att påverka vårdens innehåll – införandet av valfrihetssystem är därför rätt väg att gå vilket exemplet med hörselvården tydligt visar!

Ann-Louise Olander
Carl Johan Sonesson och Anders Åkesson
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons