Bagaren har sitt eget recept för att öka handeln i centrum
- De senaste fem-sex åren har det blivit en stadig försämring av besökare, säger Gunnar Gunnarsson.
Han tycker att den officiella bilden av centrumhandeln är allt för positiv. Problemen sopas under mattan.
- De flesta jag pratar med erkänner att det är färre kunder som rör sig i Ystad än tidigare.
I april 1985 öppnade han kaféet på Stora Östergatan. Då var det fortfarande tillåtet att köra bil på den östra delen av gatan. Gunnar Gunnarsson tillhörde motståndarna när gågatan 1994 förlängdes till från Pilgränd till Österportstorg. Och han tycker att farhågorna har besannats.
- Det blev nästan en halvering direkt. Det är mindre dagskassor utom på sommaren, säger Gunnar Gunnarsson.
- Jag är väldigt bekymrad för Östergatans framtid.
Hans käpphäst är att kommunen måste underlätta för bilburna kunder.
- Det är för bökigt att hitta en parkeringsplats, säger Gunnar Gunnarsson.
- Det enda är att ordna en central parkeringsplats nära centrum. Det finns ingen central parkeringsplats att köra till. Hans eget recept är parkering på Österportstorg och öppna östra delen av gågatan för bilar igen när turisterna försvunnit.
- Stäng den två-tre månader på sommaren när här är mycket folk. Annars kan folk få köra in och handla.
- Vi kan inte leva på att det går folk här. Vi måste ha in kunder som handlar. De som bor i utkanten av sta'n tar bilen, de cyklar inte.
Café Diana har, ägarna inräknat, 14 anställda. Företaget har tagit igen det man förlorat på gågatan genom affären på Malmövägen som öppnade 1999. Där kan kunderna parkera nästan utanför dörren.
- Har vi tio tårtor beställda hämtas nio av dem på Malmövägen, berättar Gunnar Gunnarsson.
- Vi har kunder. Vi är inte mindre populära än när vi satte igång.
Han tycker också att köpvanorna förändras.
- De som växer upp nu är inte lika köptrogna. De kör dit där det är enklast att handla. Det är många som kör till Malmö eller Lund där man kan handla allt på ett ställe. Gunnar Gunnarsson välkomnar ett köpcentrum utanför centrum om det inte blir förändringar för bilister. Hans eget förslag är att bygga efter rondellen vid utfarten mot Tomelilla.
- Vi hade flyttat dit genast, säger han.