Annons

Bedräglig säljare lurade familj

En småbarnsfamilj i Ystad känner sig lurade och besvikna över de försäljningsmetoder som företaget Försäkringsrådet praktiserar. Konsumentverket/KO stämmer nu Försäkringsrådet för vilseledande marknadsföring.
Ystad • Publicerad 29 november 2002
Bild: Bass Nilsson
Bild: Bass NilssonFoto: 

KO anser i sin anmälan att företaget under falska förespeglingar får tillträde till människors hem - Vi blev lovade en kostnadsfri konsultation där försäljaren skulle titta över vårt totala försäkringsskydd. Men det visade sig att hon bara var intresserad av att sälja en kapitalförsäkring för engelska Friends Provident, berättar mamman i småbarnsfamiljen i Ystad. Hon och hennes man vill varna för de försäljningsmetoder som används och påpekar att försäljaren fortfarande jobbar i sydöstra Skåne. Här är familjens berättelse om hur lätt det är att falla för en försäljarens vältalighet och löften och hur svårt det är att säga upp ett avtal. Familjen, som har barn i åldern 3 och 5 år, blev uppringd av försäljaren en kväll i augusti. Hon sade att hon arbetade för ett oberoende bolag och lovade en kostnadsfri konsultation, där hon skulle titta över familjens försäkringsskydd och jämföra olika bolag med varandra. När hon kom till det bokade mötet den 23 september hade familjen plockat fram alla sina försäkringspapper. Men försäljaren visade sig måttligt intresserad för familjens försäkringar och på frågan om de borde flytta över några till andra bolag svarade hon ''det får ni göra som ni vill''. Däremot pratade hon med liv och lust om fördelarna med att ha en kapitalförsäkring hos Friends Provident. När familjen skrivit på avtalet med det engelska bolaget var mötet omedelbart slut. - Efteråt kände vi oss kränkta. Jag låg vaken hela natten och grubblade över vad vi gjort. Det värsta var att jag lämnat ut mitt Visa-kortnummer för att bolaget skulle kunna dra 50 pund från detta, berättar kvinnan i familjen. Ett par dagar senare ringde hon till försäljaren och sade att familjen ångrat sig och ville säga upp avtalet. Försäljaren lovade se till att så omedelbart skedde. Men i slutet av oktober kom ett "välkomstbrev" från det engelska bolaget, där det sades att man i november tänkte dra pengar från familjens konto. - Jag spärrade mitt kontokort och slängde mig på telefonen. Försäljaren lovade än en gång att ordna så att avtalet sades upp. Trots detta drogs senare 722 kronor från mitt spärrade konto! Försäljaren ringde därefter och sade att hon skulle ha semester och att vi kunde ringa hennes chef Kent Johansson i stället, berättar kvinnan. Hon ringde en mängd samtal under en vecka utan att få tag på Kent Johansson och utan att denne ringde tillbaka trots flera lämnade meddelanden. När hon slutligen fick tag på honom sade hon ''du har en timme på dig att sätta in pengarna på mitt konto, annars går jag vidare med detta.'' Det lyckades och familjen fick tillbaka sina pengar. - Vi genomför 10 000 kundbesök om året och får massor av telefonsamtal. Därmed är det inte så märkligt att kvinnan i Ystad inte fick tag på mig under en vecka. Att du lyckades direkt var rena turen, säger Försäkringsrådets VD Kent Johansson till YA.

Robert Jönson robert.jonson@allehandasyd.se
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons