Annons

Elektrifiering av järnvägen kan ge nya jobb

Arbetet med att elektrifiera järnvägen på sträckan Ystad-Tomelilla-Simrishamn inleds i dag.
Ystad • Publicerad 5 juli 2002

Då börjar Industrispår AB i Ystad att lägga ut ny räls mellan Finakorset och Köpingebro. Dessutom sätter företaget 700 betongfundament längs hela järnvägssträckan och plöjer ned en opto-kabel på en sträcka av 23 kilometer. Företaget har fått en order från Banverket värd 19 miljoner kronor och uppdraget innebär att Industrispår måste nyanställa. - Kanske blir det tal om ytterligare minst tio man, säger direktör Gert Andersson. - Vi ska byta räls, schakta bort och lägga ny makadam på den aktuella sträckan. Allt som allt kommer vi att sysselsätta omkring 60 man. Den första etappen ska vara klar om en månad och de är redan klara med omkopplingarna i Tomelilla. Elstolpar och linor kommer om järnvägsplanen inte överklagas att dras nästa år. Den nya rälsen läggs i hela spann om vardera 40 meter. -Det är begagnad räls som Banverket tagit bort vid ombyggnaden av Västkustbanan. Den har fraktats sjövägen från Landskrona och ligger nu ute på Revhuskajen. Kvalitén är bra och vi räknar med att rälsen ska hålla i ytterligare 50 år. Nästa pråm med räls anländer till Ystad den 11 juli. Gert Andersson räknar med fler uppdrag av Banverket. - I flera år har vi privata entreprenörer varit utestängda men i fjol blev jobben på nytt konkurrensutsatta. Till det nu aktuella jobbet hade fyra företag lagt in anbud. Elektrifieringen är kostnadsberäknad till totalt cirka 200 miljoner kronor och hela omläggningen från Ystad till Simrishamn ska enligt planerna vara klar i augusti nästa år. Det betyder att banan Ystad-Simrishamn stängs i sommar för Banverkets upprustning. För Banverket handlar det dels om allmän upprustning, dels om förberedelser inför elektrifieringen av sträckan Ystad-Simrishamn. När spårbytet på den 5,3 kilometer långa sträckan är klar har samtliga spårsträckor längs hela Ystadbanan rustats upp. I arbetet ingår också anpassning av signalsystem. Samtidigt bygger Banverket tillsammans med kommunerna om plattformarna på hållplatserna längs banan Ystad-Simrishamn. I Köpingebro, som får en helt ny hållplats, börjar arbetet i juli. I Tomelilla, Lunnarp och Smedstorp är ombyggnadsarbetena redan i full gång. De nya plattformarna är en förutsättning för elektrifieringen nästa år, då Pågatågen kommer att gå direkt mellan Malmö och Simrishamn. Tåghastigheten kommer också att bli högre - upp till 140 kilometer i timmen mellan Ystad och Tomelilla. Därför slopar Banverket ett stort antal plankorsningar, och ökar skyddet för vägtrafikanterna vid många av de övriga. Under stängningen av banan ersätts tågtrafiken med bussar. Tidpunkten har valts med tanke på att pendlandet är mindre omfattande under semesterperioden. Arbetet kommer att bedrivas under hela dygnet.

Anna Maria Erling anna.maria.erling@allehandasyd.se
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons