Annons

Elevinflytande är ett skämt

Dryga håltimmar skulle försvinna och läxor skulle inte längre existera. Detta var argument som lärare på Österportgymnasiet försökta lura i oss elever när skolåret satte fart. Låter som ett riktigt glidarliv, men tji fick vi.
Ystad • Publicerad 16 november 2009

Håltimmarna på schemat är exakt lika många, enda skillnaden är att dom har ersatts med ordet "eget arbete". Läxor och prov kastas fortfarande på oss som om vi vore maskiner som hade en förmåga att kunna tugga och svälja stup i ett.

Lärare och rektorer står och säger att vi ska utnyttja våra "eget arbete"-pass i skolan och göra läxorna då, så slipper vi sitta fastklistrade vid böckerna när vi kommer hem. Men varje gång jag hör detta så vill jag bara skrika att det är totalt omöjligt att sätta sig ner i en korridor med 20 springande elever och läsa om till exempel aktörer i Afghanistan. I den miljön är mina tankar inte i Afghanistan, dom är däremot inte långt ifrån att spränga min hjärna i ren frustration.

Annons

Ett alternativ är ju att gå och sätta sig i biblioteket och plugga.

Men oj, det finns ju inget tyst och lugnt bibliotek längre. Biblioteket är numera en rad bokhyllor placerade i ännu en högljudd korridor.

Det som har ersatt bibliotekets lokal är ytterligare en ljuvlig nyhet som ska förgylla vår vardag, nämligen "Språkvärlden". Fast denna värld är inget paradis, det är mer rent ut sagt ett helvete för många elever.

Språkvärlden har ersatt de vanliga traditionella språklektionerna där en lärare undervisar för en hel klass. Det är nu meningen att vi elever i princip själva ska lära oss ett språk. Detta kallas i en modern och uttjatat term för "eget ansvar".

Hur många elever är egentligen så pass ansvarsfulla att dom på sin "lediga" tid väljer att lära sig italienska själva? Jag är mycket skeptisk, men det ska bli intressant att se när betygen kommer hur det har gått. Vem vet, denna språkvärld kanske blir en ren succé?

Nissar i kostymer har suttit och har beslutat att detta måste göras för att spara in på pengar. Men vi, vi elever som ska genomgå detta i minst ett år till, vart tog våra åsikter vägen?

Elever har på olika sätt försökt påverka detta i efterhand. Det har skapats protestgrupper vid namn "Utrota språkvärlden" och "Ge oss tillbaka vår gamla skola".

Många av oss har förtvivlat riktat våra åsikter till våra mentorer och klassföreståndare i hopp om att dom ska föra budskapet vidare till den högre makten. Men under två månaders protesterande har ingenting hänt.

Stå inte och predika om elevinflytande som inte ens existerar. Försök istället inse vad ni sysslar med och agera efter våra behov!

Julia Ekelund,elev vid Österportsgymnasiet.
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons