Annons

EU-utvidgning talar för Ystads hamn

Ystads hamn har ett utmärkt utgångsläge när Polen inom kort blir medlem i EU.
Ystad • Publicerad 29 mars 2004
Hamnchef Lars Börjesson. Bild: Sprisse Nilsson
Hamnchef Lars Börjesson. Bild: Sprisse NilssonFoto: 

Den polska ekonomin växer och samtidigt ökar landets behov av färjekapacitet. I det här läget är det mycket som talar till förmån för Ystad. Hamnchef Lars Börjesson. Bild: Sprisse Nilsson * Vägverket är positivt till att bygga en säkrare och bättre vägförbindelse från Ystad till Kristianstad vilket också får stöd av Region Skåne. * I början av april undertecknas ett historiskt avtal i Polen om att utveckla en vägkorridor från Swinoujscie och söderut. * Ystad kan räkna med en kraftig förstärkning på färjesidan. Ystad Hamn Logistik AB arbetar också på förändringar och med investeringar som ska tillvarata möjligheterna. Förhandlingar pågår om att flytta alla Bornholmsfärjorna till samma kaj som utnyttjas av katamaranen "Villum Clausen" och samma terminal (Terminal Fyrkajen) Genom att Polentrafiken förläggs till den gamla hamnterminalen (Terminal Revhusen) undviker hamnen alla problem som berör Schengenbestämmelserna. Terminal Revhusen ska byggas om. Nu pågår ritningsarbetet. - Passagerarna kommer att disponera planet. På andra våningen blir all administration. Vi ger lastbilschaufförerna betydligt bättre förutsättningar än i dag att sköta sitt arbete och koppla av. Det blir TV med storbild och så vidare. Samtidigt arbetar hamnchef Lars Börjesson och stadsarkitekt Inga Hallén med en fördjupad översiktsplan som i kombination med en vattendom ska ge hamnen förutsättningar att bygga en ny djuphamn vid Revhuskajen. I färdigt skick kommer anläggningen med nya kajytor, spårdragningar och fördjupning av hamnbassängen att kosta mellan 100 och 200 miljoner kronor. - Utbyggnaden kan ske i etapper men satsningen är nödvändig. Hamnen i dag är som att lappa och lappa på en båt. Till sist måste man bygga helt nytt, säger Lars Börjesson. Redan nu förbereds en minibangård med två järnvägsspår nära Finakorset. Det blir eventuellt även ett godsmagasin. Bangården som ska underlätta lastning och lossning av järnvägsvagnar till Polenfärjorna blir klar i år. Lars Börjesson menar att det redan börjat märkas att Polen snart gör inträde i EU. - Transportbranschen försäkrar sig nu om platser i hamnarna. Lars Börjesson tror att Ystad ska få tillbaka en del destinationer i Österrike, Ungern och Italien som den här leden tappade till Sassnitz och Rostock när Tyskland återförenades. - Nu upphör ju gränsformaliteterna. - Men det är också bristen på transportkapacitet på vår färjeled till Polen som medfört att lastbilschaufförerna sökt sig andra vägar. Det behövs med andra ord dessutom fler eller större färjor. Även där ser Lars Börjesson en öppning.

Robert Jönson robert.jonson@allehandasyd.se
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons