Annons

Färjegodset ökar i Ystads hamn

Färjegodset ökade förra året över Ystads hamn och störst var ökningen procentuellt sett för Bornholmstrafikken.
Ystad • Publicerad 21 januari 2002
Mer gods passerar genom hamnen. Bild: Jan-Olle Persson.
Mer gods passerar genom hamnen. Bild: Jan-Olle Persson.Foto: 
Importen av koks ökade förra året över Ystads hamn och lagret växer på Revhuskajen. Jan-Olle Persson
Importen av koks ökade förra året över Ystads hamn och lagret växer på Revhuskajen. Jan-Olle PerssonFoto: aded/image/2002/1/21/0122yysHAMNEN1jop.jpg
När löerna är långa i Ystads hamn väljer åkerierna andra vägar.
När löerna är långa i Ystads hamn väljer åkerierna andra vägar.Foto: aded/image/2002/1/21/0122yysHAMNEN2jop.jpg

I sistnämnda fallet skeppades närmare 20 procent mer gods än året dessförinnan. Resultatet för Polentrafiken var också bra men den kunde ha varit bättre om det funnits mer tonnage anser hamnchef Lars Börjesson

Det finns också ett önskemål om att Unity Line sätter in ytterligare en färja.

Annons

Det är Bornholmstrafikken som visar upp ett genomgående mycket bra resultat med ökningar på alla fronter. Förra året passerade passagerarantalet en miljon resenärer till och från ön.

Och det är naturligtvis katamaranen Villum Clausen och snabbförbindelserna mellan Ystad och Köpenhamn som har den största delen i framgången.

I fjol reste 1 036 443 personer med katamaranen och de konventionella färjorna Jens Kofoed och Povl Anker. Året dessförinnan hade Bornholmstrafikken 803|023 resenärer över Ystad.

Antalet lastbilar steg från 7 816 år 2000 till 8 981 i fjol (+ 15 procent). De danska färjorna tog 195 432 bilar, en ökning med 25 procent.

Trailers och järnvägsvagnar minskade i antal på Polenfärjorna.

Men å andra sidan ökade godset på järnväg med 3,4 procent, från 398 888 till 312 687 ton.

- Det beror på att vagnarna antingen varit större eller lastat mer, kommenterar Lars Börjesson.

Lastbilstrafiken ökade med måttliga sex procent.

Men det hade kunnat vara betydligt mer.

Enligt uppgift har åkerier när köerna varit långa i Ystad valt andra vägar.

Annons

Unity Line har länge talat om en förstärkning av leden, inte minst ett komplement till den stora kombifärjan Polonia.

I dag trafikeras leden mellan Ystad och Swinoujscie av fyra färjor, varav den ena tillhör Polish Baltic Shipping och administreras av Polferries.

Som jämförelse mellan Unity Line och PBS kan nämnas att förstnämnda förra året lastade 1 223 069 ton gods fördelat på tre färjor medan PBS enda färja seglade med 121|064 ton, för övrigt en minskning jämfört med året dessförinnan.

När det gäller annat gods, exempelvis korn, socker, koks och timmer, pekar siffrorna både upp och ned.

Exempelvis ökade sockerlasterna med 32 procent medan timmer minskade med 85 procent.

Den största exportvaran är korn från Svenska Lantmännens.

Importen av koks låg förra året på 22|139 ton vilket innebär en liten ökning jämfört med föregående år.

Totalt sett gick drygt 1,5 miljon ton färjegods över Ystads hamn förra året och närmare 1,4 miljoner passagerare reste med färjorna.

Det är betydligt bättre än året dessförinnan.

Robert Jönson robert.jonson@allehandasyd.se
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons