Annons

Försämrad paketservice på landsbygden irriterar

Löfte om oförändrad service hos lantbrevbäraren har inte hållits av Posten.Lantbrukaren Per Johnsson i Glemmingebro är upprörd över Postens ombildning. Trots löfte om bättre service och ökad tillgänglighet anser han att servicen har blivit försämrad.
Ystad • Publicerad 1 mars 2002
Per Johnsson. BILD: RAMÓN LAURÉN
Per Johnsson. BILD: RAMÓN LAURÉNFoto: 

- Tidigare kunde vi på landsbygden få paket utdelade till oss med lantbrevbäraren eller hämta dem själva på Brinks affär här i Glemmingebro. Vill vi ha paketet samma dag är vi hänvisade att åka in till Postcenter på Hamngatan i Ystad, säger en irriterad Per Johnsson. Att servicen som tillgängligheten för många har blivit bättre säger han inget om men är upprörd över att boende, som i hans eget fall, på landsbygden fått försämrad service tycker han inte om. - I den informationsbroschyr som gått ut till alla hushåll står det klart och tydligt att lantbrevbärarservicen ska ge samma service som tidigare och det gör den inte nu. Han är för tillfället skadad i sin höger hand och är förhindrad att köra bil och kan därför inte köra de tre milen tur och retur till Ystad. - Tänk om jag har något viktigt paket som finns hos Posten. Då måste jag först få avin med postutdelningen, vänta till dagen efter och hämta det hos Brinks. Ringer jag lantbrevbäraren kan jag få paketet levererad med posten men fortfarande dagen efter, säger han. Så blir det om jag behöver ha det samma dag och inte kan hämta det i Ystad. Skulle postavin dessutom komma med fredagsposten får de boende på landsbygden vänta ända till närmaste helgfria dag innan de kan få sitt paket om de inte har möjlighet att hämta det själva. Per Johnsson visar en avi som är adresserad till hans dotter. Eftersom försändelsen innehåller dotterns körkort och bara kan lämnas ut personligen, tillstöter det problem eftersom hon inte är hemma och hinner in till Ystad för att hämta ut det i tid. Hade servicen varit som tidigare hade hon på torsdagsmorgonen kunnat kvittera ut försändelsen när lantbrevbäraren kom med den. Kaj Jönsson som är lokal chef på Posten i Ystad säger sig ha förståelse för att en del kunder tycker att de har fått försämrad service. - Det är många som tycker att servicen har blivit bättre och de tycker att det är bra att de till och med kan styra var de ska hämta sina paket. Men jag förstår att alla inte tycker att det har blivit bättre. Det är inte lätt att tillfredsställ alla, säger Kaj Jönsson. Att lantbrevbärarna som tidigare kunde ta med sig paket för utdelning skulle kunna upprätta den servicen igen tror han inte kommer att gå framöver, - Det kanske skulle kunna vara möjligt men vi kan inte ha register på vem som ska ha och inte ha paket levererade. Som det var tidigare fick lantbrevbärarna ofta vända hem med sju av tio paket, eftersom ingen kvitterade ut dem, säger Kaj Jönsson.

Robert Jönson robert.jonson@allehandasyd.se
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons