Annons

Hamnchefen vill ha spår till Revhusen

Det mest angelägna för Ystads hamn i dag är ett nytt järnvägsspår till Revhusen enligt hamnchef Lars Börjesson.
Ystad • Publicerad 9 maj 2003

Satsningen ingår i planerna på en stor hamn för kombitrafik söder om Revhuskajen. För stadsarkitekt Inga Hallén innebär det i sin tur att den stora rangerbangården utmed Österleden kan omvandlas till ett attraktivt grönområde. En annan stor vinst för Ystadsborna är att hanteringen av farligt gods på sikt flyttas från tätorten till det nya terminalområdet. - Jag vill ha ett nytt spår redan nästa år och räknar med att Banverket kan aktiv del i någon form, säger Lars Börjesson. Nästan all mark som behövs är inköpt. Spåret leds i så fall öster om östra industriområdet. Söder om Revhusen läggs sedan ett antal spår för hantering av järnvägsvagnar som ska lastas eller lossas från färjorna. - En flyttning av bangården är viktig för hamnen som helhet, säger Inga Hallén. - En utbyggnad med sikte på kombitrafik ökar också tilltron på Ystad som handelshamnen i framtiden. Lars Börjesson tillägger att Ystads hamn dessutom får en bättre konkurrenssituation till hösten när Tyskland inför en ny vägskatt. - Den medför en tioprocentig ökning av transportkostnaderna för åkerierna som kör över Tyskland. Han och Inga Hallén har kommit överens om att påbörja en fördjupad översiktsplan över hamnen.

Per Nilsson per.nilsson@allehandasyd.se
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons