Annons

Kommunen väntar med att skriva på avtal om pengar till cykelvägen

Det är inte säkert att Ystads kommun bidrar med omkring 20 miljoner kronor till den omstridda cykelvägen mellan Hammar och Skillinge.
Det behövs en majoritet i kommunstyrelsen.
Ystad • Publicerad 10 september 2021
Cykelvägen mellan Hammar och Skillinge är tänkt att skiljas från bilvägen, här med kantsten. Bilden är från granskningshandlingen.
Cykelvägen mellan Hammar och Skillinge är tänkt att skiljas från bilvägen, här med kantsten. Bilden är från granskningshandlingen.

Notan för den försenade cykelvägen beräknas sluta på 105 miljoner kronor. På torsdagen mötte Trafikverket politiker och tjänstemän i Ystads och Simrishamns kommuner för att redogöra för hur det går med planeringen.

Den största frågan var medfinansieringen. Trafikverket ville redan före sommaren ha kommunernas underskift på ett avtal om de är med och betalar. I Ystad, som får betala mer än Simrishamn, blir det tidigast i slutet på oktober då kommunstyrelsen har möte.

Annons

– Jag vill inte skriva på utan att det finns en majoritet i kommunstyrelsen eftersom det är ett så infekterat projekt, säger kommunstyrelsens ordförande Kristina Bendz (M).

På fredagen ska hon träffa sin kollega i Simrishamn, Jeanette Ovesson (M), för att diskutera hur de båda kommunerna ska gå till väga.

Det var först meningen att företrädare för markägarna som berörs längs Östra kustvägens norra sida skulle få närvara på torsdagens möte. Men Trafikverket sade nej.

– Vi trodde att vi skulle kunna få till ett möte med Trafikverket och några ombud för sakägarna. Men Trafikverket visade kalla handen, säger Kristina Bendz.

Trafikverkets projektledare Serdar Mustafa säger att syftet med mötet var att prata om medfinansieringsavtalet.

– Vi ansåg inte att det var rätt att blanda politiker och sakägare på mötet. Vi har dialog med sakägarna genom samråd och granskningsmöjligheter. Vi gör också besök hos dem som vill det, säger han.

”Den här sträckningen är den absolut sämsta för jordbruk och annan näringsverksamhet. Dessutom ger den sämre trafiksäkerhet.”
Håkan Jönsson, talesperson för markägare

Håkan Jönsson, talesperson för de berörda markägarna, tycker att Trafikverkets agerande ingår i ett mönster:

– Trafikverket vill inte anpassa projektet för dem som bor och verkar längs vägen. Man kan göra på många sätt, men den här sträckningen är den absolut sämsta för jordbruk och annan näringsverksamhet. Dessutom ger den sämre trafiksäkerhet.

– Det räcker med att man kör längs Östra kustvägen för att man ska förstå vilka konsekvenserna blir och att det inte kommer att bli en attraktiv cykelväg.

Trafikverket sammanställer i höst synpunkter från nästan 100 berörda. Det blir en lunta på över 100 sidor som skickas ut tidigast i oktober.

Annons

Om Trafikverket inte ändrar sina planer på den 23 kilometer långa cykelvägen väntar överklaganden. I så fall kan cykelvägen vara klar tidigast 2025 eller 2026, mer än fem år efter det att den enligt de ursprungliga planerna skulle ha varit klar.

Helena WennströmSkicka e-post
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons