Annons

Krafttag mot mobbning på Östra skolan

När språket blev allt grövre och kommentarerna hårdnade mellan barnen på Östra skolan, kände personal och föräldraförening att det var dags att agera.
Ystad • Publicerad 25 februari 2002

För att minsak mobbningen och skapa en positiv miljö för eleverna hjälps nu föräldraförening och skolpersonal åt. En timme i veckan ägnas framöver åt livskunskap, eleverna blir kamratstödjare och antimobbingruppen Amor jobbar vidare för att förebygga mobbning på skolan. I går samlades skolans elever och lärare på Bollen för att informeras av föräldraföreningen, Amorgruppen och elevrådet. - Det är viktigt att alla, elever, föräldrar och skolans personal är engagerade i det här, säger Lars- Eje Nilsson. Annars blir det inget av det. Från i dag kommer alla klasser att ha en lektion livskunskap varje vecka. Det handlar om att förmedla etik och moral, att dramatisera kring relationer och hur eleverna vill att man ska vara mot varandra. Målet är tydligt formulerat av elevrådets ordförande Cia Nilsson i klass 5. - Att alla ska må bra i skolan. När någon retas på rasten så kanske man tycker att det är roligt, men det är inte alltid så roligt för den som blir retad. Man får tänka på det. Och Amorgruppen menar att det är just på rasterna som de utsatta eleverna har det som värst. De vuxna ser inte och mobbning kan pågå i skymundan. - Värst är det på skolgården. Där har vi vuxna svårt att se allt som händer. Skolgården är full av vinklar och vrår, säger Karina Jönsson, idrottslärare och verksam i Amorgruppen. För att skapa sammanhållning och förtroende mellan eleverna ordnade man under hösten vänskapsdagar då barn i olika årskurser fick lära känna varandra och samarbeta i projekt. - Det hjälpte mycket. Helt plötsligt kunde ett mindre barn leka med ett större och stämningen på skolgården blev bättre, säger Cecilia Malmlöw, fritidspedagog. Nu vill man integrera eleverna ännu mer genom kamratstödjarna. - Bland de mindre barnen kommer det gå på ett rullande schema. Alla ska få vara kamratstödjare någon gång. Bland de äldre barnen i femma och sexan får eleverna själva utse vem de tycker ska vara kamratstödjare, säger Cecilia Malmlöw. Till kamratstödjare kan alla elever utses. Deras uppgift blir att se och förmedla det som de vuxna inte upptäcker på skolgården. - Det är dock viktigt att kamratstödjarna förstår att de inte ska ingripa, bara berätta för oss vuxna, säger Karina Jönsson. Anna Bengtsson

Robert Jönson robert.jonson@allehandasyd.se
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons