Annons

Kräver minskade utsläpp från färjor

Kommunens miljöavdelning ska gå vidare med kraven på minskade utsläpp från rederiernas färjor. Om det sedan blir genom land-el eller katalytisk avgasrening återstår att se.
Ystad • Publicerad 26 november 2008
Ystads hamn. Arkivbild: Sprisse Nilsson.
Ystads hamn. Arkivbild: Sprisse Nilsson.Foto: 

- Vi talar inte om vilken metod rederierna ska använda utan kan bara ställa krav på vad de ska åstadkomma, säger Carl Johan Bernelid, miljöchef i Ystads kommun.

Miljöavdelningens krav handlar om att att rederiernas kväveoxidutsläpp ska minska med minst 90 procent och att de ska ställa om till ett bränsle med låg svavelhalt. Kraven kom sedan miljöavdelningen konstaterat att färjornas avgaser kan var farliga och en risk för befolkningens hälsa, som Ystads Allehanda tidigare berättat.

Annons

- Tanken är att rederierna ska reducera utsläppen av avgaser genom att installera någon typ av rening, säger Carl Johans Bernelid.

På ett möte i april ifrågasatte rederierna siffrorna som miljöavdelningen redovisade angående färjornas utsläpp. De var från år 2006 och ansågs för gamla. Sedan dess har inte mycket hänt men nu har kommunen kontaktat ett konsultbolag för att ta reda på kostnaden för att göra nya beräkningar av utsläppen. Tidigare ifrågasatte Bernelid varför Ystad skulle bekosta en sådan.

- Vi har frågat om prisuppgifter för att göra en ny beräkning. Vi ska nog göra den.

Det är sedan upp till myndighetsnämnden att ta beslut om förslaget.

Carl Johan Bernelid säger att just nu är katalytisk avgasrening den bästa tekniken eftersom den tar bort upp till 90 procent av kväveoxiderna, medan en konsekvensutredning som hamnen gjort visar att land-el reducerar dem med runt 50 procent. - Vi måste göra en skälig helhetsbedömning. Vi kan inte ställa orimliga krav på rederierna, de måste vara ekonomiskt försvarbara.

Avgasreningarna är inte lika effektiva mot svavelhalten i bränslet och därför har miljöavdelningen delat upp kraven. År 2010 gäller EU:s regler om lägre svavelhalt i bränslet men Bernelid tycker inte att det räcker.

- EU:s regler gäller bara vid kaj våra gäller inom Ystads hamnområde. År 2015 kommer det också strängare krav i hela Östeuropa om att det ska vara lågsvavlig olja överallt.

Diskussionen om land-el har tagit ny fart sedan miljödomstolens dom angående hamnen. I den pekar domstolen på att land-el löser en lång rad av de miljöproblem som Ystad har och tycker att kommunen ska driva på rederierna för att få dem att miljöanpassa färjorna. Därför ska Ystad hamn logistik AB tillsammans med representanter från rederierna åka på en konferens till Göteborg som handlar om hur fartyg kan få sin el från land. Carl Johan Bernelid tycker inte att det avgörande är vilken typ av rening det blir i slutändan.

- Bättre att få gjort något än ingenting alls. Kommer vi överens om land-el ser jag ingen anledning att gå vidare med vårt krav. Vi får en stor reduktion av utsläppen ändå.

Han tycker inte att problemen med utsläpp bara handlar om när färjan ligger still i Ystads hamn.

- När båten kommer in till Ystad ska den backa och svänga innan den lägger till. Och det ger utsläpp. Land-el kopplas på när färjan lagt till men alla rörelser i hamnen finns kvar.

Carina Johansson
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons