Annons

"Kultur måste få kosta"

Ystads teaters förre vd Peter Larsson fick skarp kritik för sitt sätt att sköta teaterns ekonomi. Nu träder han fram och kritiserar kommunen för att "nedmontera teatern och kulturen i Ystad". Och kritiken mot honom själv tar han lätt på.
Ystad • Publicerad 9 november 2009
Ystads teaters förre vd Peter Larsson i Malmö, där han numera är verksam bland annat som styrelseordförande på Victoriateatern. "I Malmö förstår man bättre att kultur får kosta. Jag tycker mycket bra om Ystad, jag hade en bra tid där, men i Ystad tänker man provinsiellt."bild: fredrik sjöstrand
Ystads teaters förre vd Peter Larsson i Malmö, där han numera är verksam bland annat som styrelseordförande på Victoriateatern. "I Malmö förstår man bättre att kultur får kosta. Jag tycker mycket bra om Ystad, jag hade en bra tid där, men i Ystad tänker man provinsiellt."bild: fredrik sjöstrandFoto: 
Det var då. Peter Larsson tillträdde sin tjänst som vd för teatern den 1 april 2005. Arkivbild: Jan-Olle Persson
Det var då. Peter Larsson tillträdde sin tjänst som vd för teatern den 1 april 2005. Arkivbild: Jan-Olle PerssonFoto: 

När Peter Larsson talar är det lätt att ryckas med. Han är de stora idéernas man. Inget är omöjligt i kulturens dynamiska sfär, bara de ekonomiska bidragen fortsätter rulla in. Han är sinnebilden av en visionär som inte vill bli nedtyngd av budgetramar och andra tråkigheter.

Å andra sidan, under sina nästan fyra år som vd ökades teaterns omsättning kraftigt och världsstjärnor som Barbara Hendricks och Rufus Wainwright bjöds in för att spela på teaterns scen.

Annons

– Det var bra fart på verksamheten när jag drev teatern. Folk pratade om Ystad på grund av Ystads teater, och sådant går det inte att sätta ett prislapp på, säger Peter Larsson.

Kommunens ekonomiavdelning har kritiserat den förre vd:ns sätt att sköta bokföringen, där "oacceptabel eftersläpning" varit ett nyckelord i kritiken. Han blev uppsagd på grund av arbetsbrist vid årsskiftet 2008–2009, i "hövligt samförstånd" som Peter Larsson uttrycker det.

– Kommunledningen hade bestämt sig för att strypa teatern. Då fanns det ingen anledning för mig att vara kvar, säger han.

Sedan dess har han inte velat ställa upp på intervjuer. Men i dag är den förre vd:n starkt kritisk till hur Ystads kommun hanterar den besvärliga situationen på teatern, bland annat genom uppsägningar av personal och en bantad vd-tjänst på tio timmar i veckan.

– Det kommer inte att hålla. Jag tror att kommunledningen kommer att tvingas att tänka om. Detta är en nedrustning. Det var ju inga föreställningar på teatern i somras. Så skapar man inte någon identitet. Och Ystad kallar sig för kulturstad, säger han.

Peter Larsson menar att ett av teaterns största problem är att det är ett kommunalt bolag och därför drivs med ett kommersiellt intresse. Detta är förvisso inget nytt – teaterbolaget i Ystad har funnits sedan 1894 – men det innebär att teatern får andra förutsättningar än till exempel Konstmuseet eller Klostret i Ystad, som sorterar under kultur- och turismförvaltningen.

– Som vd har jag drivit teatern som business och fakturerat en jäkla massa. Men ett nollresultat eller vinst går inte för en teater i Ystad, säger han.

Varför ska kulturinstutitioner få dra över budget när andra kommunala bolag inte får det?

– Man måste ha en helhetssyn. Man ser inte alltid vinsterna i en kulturverksamhet, men värdena finns där. Det förstår nog de flesta när man tittar på exemplet bibliotek. Därför tycker jag det är synd att teatern är ett bolag.

– Det är som med parker, snygga planteringar och stensatta gator. De är ju inte självfinaniserade. Det är sådant som kostar men som det finns ett värde i. Och kommunledningen som beslutar om allt det här, ja, de är ju inte precis självfinansierade.

Annons

Du låter bitter.

– Nej, jag är inte bitter och jag känner mig inte missförstådd, men jag menar att man inte ser hela bilden. Det är ju bara så att kultur kostar.

Peter Larsson tror att det kommer att bli dyrare att spela på teatern, som ett resultat av nerdragningarna.

– Nu lär det bara bli Riksteatern som kommer att kunna spela på teatern, och förstå mig rätt, det är inte fy skam, men det är ju inte tillräckligt och blir ingen bredd i utbudet.

– För att dra dit stjärnor och spännande uppsättningar krävs det att det är något med ett stort kontaktnät som kan deala, som arbetar på att sälja teatern och arrangera samproduktioner, och det finns det inte i dag. Därför kommer teatern gå med ett stort underskott även i år. Hela sommaren var ju teatern stängd och hösten har varit mager.

– Man kan ju inte bara hyra ut en lokal. Det var ju därför man rekryterade mig. För att profilera teatern, göra egna produktioner och bryta mot traditionen.

Teaterns största problem, enligt Peter Larsson, är inte ökande kostnader och svikande publik, utan ett förändrat lokalpolitiskt klimat.

– Man kan inte basera viktiga beslut om hur kultur ska finansieras på politiska åsikter utan på kunskap och fakta. Men så är det ju, delvis åtminstone, i politiken. Jag kommer inte att ersättas, precis som jag inte tror att Thomas Millroth (före detta chef på Konstmuseet) kommer att ersättas. Jag tror att kommunen tror att man sparar pengar på det viset. Vad man inte ser är att man kommer att förlora pengar eftersom det inte finns någon som drar in pengar. Man stoppar hjulen och dynamiken. Är det ingenting som du är självkritisk över?– Bara att jag skulle satt ner foten tidigare istället för att kämpa på som attan.

Fredrik Sjöstrand fredrik.sjostrand@allehandasyd.se
Fredrik Sjöstrand
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons