Lars Mohlin: Lars Mohlin: Mer läsning för alla som är unga i sinnet
”Detta är en satsning som kommer att tillföra extra material och fler perspektiv. Kort sagt göra YA till en mer komplett tidning.”Lars Mohlin, chefredaktör
Jag nämnde för ett tag sedan att YA nästa år ska satsa mer på att rekrytera yngre läsare. Fick då ett mejl från en äldre herre som var måttligt entusiastiskt:
”När de gamla ägarna sålde YA började nedläggningen av YA. Banden till bygden började klippas. Att satsa på ungdomarna som varken kan läsa eller har pengar är ett säkert sätt att fullfölja nedläggningen.”
Ord och inga visor. Och fullständigt fel så klart. Här har det inte klippts några band till bygden och någon nerläggning av tidningen är inte aktuell. Tvärtom, faktiskt. Upplagan går bra och ekonomin är god.
Alla som kan lite tidningshistoria vet dessutom att samtliga svenska lokaltidningar numera ingår i koncerner eftersom de gamla ägarstrukturerna inte klarade de tunga och dyra teknikinvesteringar som är nödvändiga. Det fungerar faktiskt likadant i Ystad som i resten av Sverige och världen.
Men även om YA just nu är ett välmående företag gäller det att planera för framtiden. Om en tidning inte förnyas är den illa ute. Ett litet orosmoln är det faktum att YA har en väldigt mogen läsekrets med en snittålder på över 60 bland våra prenumeranter. De trogna äldre läsarna är självklart inget problem, men däremot är det en utmaning att vi har så svårt att nå den unga generationen.
Det är inte så många under 30 som är intresserade av lokala nyheter, men det tänker vi ändra på.
YA är inte ensamma, det är många tidningar som är på jakt efter yngre läsare. Frågan alla i branschen ställer är inte om utan hur detta ska göras.
Det börjar nog med att medelålders redaktörer som jag ska inse vår begränsning.
Jag firade min födelsedag den gångna helgen och till min förvåning upptäckte jag att det var för 58:e gången. Att jag i denna ålder skulle vara den bäst lämpade att väcka intresset hos de yngre läsarna är en närmast löjlig tanke.
Istället har vi nyanställt 19-åriga Smilla Roxenius, som ni kan läsa mer om här. Smilla är en begåvad Ystadstjej som ska driva arbetet i det projekt vi kallar ”Ung i YA”.
Resultatet av Smillas arbete kommer att synas mer på webben än i papperet. Och det kommer säkert att ske lika ofta med rörlig bild som i text.
Jag är fast övertygad om att yngre människor också är intresserade av lokala nyheter om det görs på rätt sätt. Men att de plötsligt skulle börja läsa papperstidningar har jag ingen större förhoppning om.
För er som i likhet med den mejlande äldre mannen i början av den här texten är oroliga för att den här satsningen kommer att förändra vår traditionella lokaljournalistik, kan jag ge ett lugnande besked.
Vi kommer inte att spara in på något annat för att ge utrymme för ”Ung i YA”. Detta är en satsning som kommer att tillföra extra material och fler perspektiv. Kort sagt göra YA till en mer komplett tidning.
Och jag är säker på att de flesta läsare – oavsett om de är 20 eller 90 år gamla – är så unga i sinnet att de är nyfikna på vad den uppväxande generationen tycker och tänker.