Annons

Lars Mohlin: Nu sätter vi fokus på det lokala näringslivet

Vi stuvar om lite på YA, och vi gör det för att bli bättre på ett viktigt område.
Publicerad 21 maj 2015

Från och med i dag har Ystads Allehanda en ny politisk redaktör, Mattias Karlsson, vilket ni kan läsa mer om på sidorna A2 och A18. Ni läsare är säkert väl bekanta med Mattias sedan tidigare – han har varit ledarskribent hos oss i sex år. Jag är övertygad om att han kommer att göra ett bra jobb. Mattias sakliga och analyserande stil passar bra in i hur vi vill bedriva opinionsbildning i YA. Och vår nye politiska redaktör brinner verkligen för det lokala perspektivet – något som alltid är självklart på den här tidningen.

Petter Birgersson lämnar nu ledarsidan efter nästan fyra år som politisk redaktör. Jag själv kommer att sakna Petters lördagskrönikor – många gånger veckans bästa läsning!

Annons

Men Petter kommer att vara kvar hos oss. Som näringslivsredaktör kommer han att ha en nyckelroll i kommande satsningar på YA.

Det är ingen nyhet att Skåne håller på att kantra västerut. Malmö är tillväxtmotorn i regionen och samtidigt som den staden växer tappar Österlen både invånare och ekonomisk bärkraft. Tittar man på befolkningsutvecklingen i Simrishamns kommun de senaste decennierna är den deprimerande. Samtidigt som till exempel Skurupsborna gått från att vara 10 000 till 15 000, har Simrishamn tappat invånare.

När jag pratar med politiker i våra kommuner är i stort sett alla överens, oavsett partifärg. Det enda sättet att vända en negativ utveckling för sydöstra Skåne är att få fler företag och fler jobb. Som tidning kan vi inte skapa de nya jobben – men vi kan hjälpa till genom att sätta fokus på näringslivsfrågor, och det tänker vi göra.

Ystads Allehanda är viktig för de lokala företagen. Dels som en plats där man kan marknadsföra produkter och tjänster via annonsering, men vår journalistik är också en viktig del av den idémässiga ”infrastruktur” som är grogrunden för ett fungerande näringsliv.

Bra näringslivsjournalistik handlar inte om marknadsföring av företag. Journalistikens roll är att rapportera nyheter, granska och analysera. Vi ska beskriva utvecklingen och förklara sammanhangen för läsarna. Ystads Allehanda behöver bli bättre på detta och vi planerar en nysatsning såväl digitalt som i papperstidningen.

Vill man stärka nyhetsbevakningen krävs det skickliga skribenter. Petter Birgersson är en av Skånes vassaste pennor när det gäller näringslivsjournalistik och med ett uttryck hämtat från sportens värld kan man nu säga att vi ”toppar laget”.

Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons