Annons

Linda är en Qool Qvinna

Linda Karlsson är lite av en mångsysslare. Numera är hon egenföretagare och tillverkar appar. Tack vare det kvinnliga nätverket Qoola Qvinnor har hon fått fart på försäljningen.
Ystad • Publicerad 19 september 2015
Linda Karlsson tillverkar appar till mindre företag och är med i närverket Qoola Qvinnor. Foto: Cecilia Billgren
Linda Karlsson tillverkar appar till mindre företag och är med i närverket Qoola Qvinnor. Foto: Cecilia Billgren

Det har hänt mycket på kort tid i Linda Karlssons liv. För fyra månader sedan slutade hon sin anställning på Securitas larmcentral och bestämde sig för att satsa fullt ut på sin företagsidé att tillverka appar till småföretagare.

– Det var en chansning. Men en nödvändig sådan. Jag mådde inte bra, var sjukskriven och behövde en förändring. Samtidigt måste jag ha en inkomst.

Annons

Efter en lite trevande start har företaget nu fått ordentlig snurr.

– Det vände när jag gick med det kvinnliga nätverket Qoola Qvinnor. Gemenskapen där är fantastisk och jag känner att jag hittat hem för första gången i mitt yrkesliv, säger Linda Karlsson och ler.

För tre veckor sedan följde hon och 101 andra kvinnor med Qoola Qvinnor på en resa till Kroatien. På resan fanns tid för att knyta kontakter, men också för föreläsningar och andra event.

– Det bästa med resan var gemenskapen och den goda stämningen. Inom nätverket hjälps man åt, utan att förvänta sig något tillbaka. Att dela med sig är själva vinsten.

Resan var egentligen långt utanför Linda Karlssons bekvämlighets zon.

– Mitt självförtroende är inte så gott att jag utan besvär minglar och tar kontakt med folk jag inte känner. Men där, i det sammanhanget fungerade det.

Med sig hem från Kroatien fick Linda Karlsson inte bara en mängd beställningar på appar, utan också ett stärkt självförtroende och en ljus syn på livet.

Så har det inte alltid varit. Linda Karlsson hymlar inte med att hon har en mörk bakgrund. Skolåren var ett helvete.

– Det handlade inte om att lära sig någonting, utan om att överleva, säger hon.

Under många år var hon mobbad och även om hon för länge sedan lämnat mobbarna bakom sig har ärren funnits kvar.

Annons

– Att bli retad, ifrågasatt, kritiserad och utfrusen under en längre tid sätter spår och när omgivningen lämnar en i fred blir man sin egen största fiende. Ingen har varit så kritisk mot mig som jag, säger hon.

Nu har hon ett annat perspektiv på sitt liv och kan konstatera att hon inte är en framgångsrik appmakare trots de jobbiga skolåren.

– Jag är där jag är på grund av dem. Jag trivs ensam, framför datorn. Det var dit jag flydde tidigare. Nu har jag plötsligt nytta av allt det jag lärde då, säger hon.

Linda Karlsson ser många fördelar för företag att ha en egen app.

– Den ger dig en plats på Googles första sida, men också möjlighet att skicka ut exklusiva erbjudanden till din kundkrets. Krögaren kan förmedla luncherbjudanden och frisören snabbt hitta en ny kund när en annan lämnat återbud.

– Jag kan skräddarsy appen efter företagens behov och önskemål. Det går snabbt och är betydligt billigare än när de stora bolagen ska göra det.

Företagandet är inte allt i hennes liv. Familjen och nätverkandet i Qoola Qvinnor finns också med.

– I höst är det jag som håller en av föreläsningarna när Qoola Qvinnor har ett event i Malmö. Ja, jag är faktiskt förvånad själv, säger hon och ler igen.

Linda Karlsson var en av 102 deltagare i Qoola Qvinnors Kroatienresa. Foto: Jini Sofia
Linda Karlsson var en av 102 deltagare i Qoola Qvinnors Kroatienresa. Foto: Jini Sofia
Foto: Jini Sofia
Foto: Jini Sofia
Fakta

Linda Karlsson

Bor: Lägenhet i Ystad

Ålder: 33 år

Familj: Hustrun Linda och två söner 7,5 respektive 3,5 år.

Driver företaget: LiKamedia, som gör appar till småföretagare.

Fakta

Qoola Qvinnor

Är ett nätverk för kvinnor, startat av Siv Thuresdotter 2009, med 600 medlemmar. Nätverket arrangerar runt 60 aktiviteter om året och har 25 000 följare i sociala medier.

Qoola Qvinnors motto är: Sharing is Caring.

Cecilia BillgrenSkicka e-post
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons