Annons

Lyft när Ystadsbussar blev pendlarvänliga

Rusningen sätter igång halv åtta. Hundratals målmedvetna resenärer anländer till stationen i Ystad. Många hoppardirekt in en stadsbuss.
Ystad • Publicerad 27 november 2006
Johanna Esbjörnsson, 15 år, pendlar från Löderup. Hon byter vid stationen och åker vidare med ettan till Västervångskolan.
Johanna Esbjörnsson, 15 år, pendlar från Löderup. Hon byter vid stationen och åker vidare med ettan till Västervångskolan.Foto: 
Se upp! Här kommer pendlarna! YA:s reportageteam var på plats i morgonvimlet vid stationen. BILD: SPRISSE NILSSON
Se upp! Här kommer pendlarna! YA:s reportageteam var på plats i morgonvimlet vid stationen. BILD: SPRISSE NILSSONFoto: 
17-åriga My Wedeberg från Skurup pendlar med pågatåget till och från gymnasiet i Ystad.
17-åriga My Wedeberg från Skurup pendlar med pågatåget till och från gymnasiet i Ystad.Foto: 

Ulf Lindell, 54 år, jobbar vid Poståkeriet och pendlar mellan Borrby och Ystad varje dag.

Han åker till stan med regionbuss 570 och väntar en kort stund på att "ettan" i det här fallet – ska rulla in på stationsområdet och ta honom till arbetsplatsen.

Annons

– För min del passar det nya linjenätet alldeles utmärkt. Nu behöver jag inte stirra så mycket, säger Ulf Lindell till YA:s morgonpigge reporter.

Skånetrafikens satsning på pendlarna genomfördes i somras för att få snabbare resvägar till och från Malmötågen.

Det nya nätet består av tre linjer och omfattar nu även Västra sjöstaden och regementsområdet, dit många skolelever och förvärvsarbetande åker varje vardag. Mia Gustafson vid Skånetrafiken är helnöjd med responsen.

– Vi vet att många människor åker tåg och måste komma vidare i systemet. Nu är stadsbussarnas sträckning och tider helt anpassade efter avgångar och ankomsttider på stationen, säger Mia Gustafson.

Om man åker pågatåg till eller från Malmö funkar det bra med stadsbussarna. Även resenärerna i Skånetrafikens regionbussar kan glädjas åt välsmorda anslutningar.

Lika glada är inte pendlarna på Simrishamnståget, som ligger konstant fel i tidtabellen.

– Jag förstår att det känns irriterande att se bakänden på bussen när tåget kommer in på stationen. Men vi är tvungna att prioritera Malmötåget. Där finns de flesta resenärerna, förklarar Mia Gustafson.

– Stadsbussen hinner inte vänta på Simrishamståget om den ska hinna fram och tillbaka inom en halvtimme, tillägger hon. Oktoberstatistiken visar att stadsbusstrafiken ökade med 14,2 procent jämfört med motsvarande period i fjor. Det betyder 21862 resor inom Ystad under förra månaden.

– Den vanligaste resenären är en kvinna, hon är under 24 år och på väg till eller från skola eller arbete, säger Mia Gustafson.

En kontantresa kostar 12 kronor. Då får man åka en timme inom Ystad.

Annons

Magnus Wegerup

0411-55 78 65

magnus.wegerup@allehandasyd.se

SAXO
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons