Annons

Märkliga turer om turer

Gert Wendel har kört taxi och färdtjänst i många år. Han känner passagerarna och alla småbyar väl. Men aldrig tidigare har det varit så struligt som nu.
Ystad • Publicerad 14 november 2002
Gösta Sjunnesson en luttrad färdtjänståkare hämtas av Gert Wendel. Bild: Bass NilssonFoto: 

Gert Wendel har kört taxi i 34 år. Även om han inte skulle vilja byta jobb har det aldrig varit så förvirrande turer i taxibilen som nu. Bilder Bass Nilsson Från Skurup till Svarte på en minut. Syskonpar som hämtas i varsin taxi, omvägar och taxibilar som kör tomma flera mil. Historierna är många om hur färdtjänsten fungerar sedan Samres tog över i slutet av oktober. Samåkningen värderas högt hos Samres, men för att det ska fungerar i praktiken måste Gert lägga om körschemat fullständigt. Ystads Allehanda följde med taxichaufför Gert Wendel en vanlig vardagsförmiddag. Denna dag går första turen till Svarte för att hämta Linda. För Gert är hon bara Linda. Han känner nämligen sina kunder. Många åker samma sträcka varje dag och med dem bygger man som taxichaufför upp en relation. - Då känns det extra tråkigt när det inte fungerar som det ska. Kunderna blir lidande för dålig planering av körningarna, säger han. Tack vare Göstas förutseende planering slipper Linda sitta i bilen i 50 minuter. I stället tar resan från hemmet i Svarte till dagcentralen i Ystad tio minuter. Linda ska åka till dagcentralen på Hyllegatan. Det är en sträcka som tar tio minuter, men enligt Samres planering ska hon först vara framme 50 minuter senare. Hon ska nämligen följa med medan en annan kund tas upp och körs till vårdcentralen. Det kallas att samköra turerna, vilket är det som värderas högst hos Samres, menar Gert. Men Lindas assistent finner sig inte i det. Och förklaringen är lätt att förstå. Linda har inte lungkapacitet att sitta så länge i en bil. - Om Linda åker mer än en halvtimme mår hon så illa att hon kräks, säger hennes assistent. Linda och hennes assisten Pernilla Wallin släpps av vid dagcentralen. För Gert är situationen inte ovanlig och han får helt enkelt lägga om planeringen. Linda körs till dagcentralen innan han går på nästa tur. I pris är skillnaden inte stor. Att lyssna på Lindas behov skulle kosta fem kronor mer än kostnaderna för den tur Samres planerat. Beställningarna av färdtjänst tas numera emot av Samres i Helsingborg, som lägger upp körscheman. Gert menar att det är där som allt går snett. Han har varit i branschen i 34 år och aldrig haft en så rörig arbetssituation som nu. - Det är inte kul när det är så här oroligt. Man går inte till jobbet med den glädjen som man hade förr, säger han. Det värsta är att få köra så många turer med tomma bilar, tycker Camilla Persson. Taxiförare Göran Svensson är rädd för att gå i konkurs på grun av Samres. Håkan Nilsson, Taxi 16 000, tar ännu ett samtal. Och värre bli det. När vi för en kort paus kommer till taxicentralen, möts vi av Håkan Nilsson, en av delägarna till Taxi 16 000. - Det blir en riktig rysare till middag, säger han. Gert tittar igenom körschemat och skakar på huvudet. Han konstaterar snart att det inte fungerar och börjar skissa på hur han skulle kunna lägga om det. I fikarummet är Gerts körningar denna dag inget märkvärdigt. De bär alla på exempel på de mest ologiska turerna och medan de på stående fot tar en kopp kaffe bli stämningen alltmer upprörd. - Det är rena katastrofen . Det är tur för Samres att de har förare som kan områdena. Annars hade det helt kollapsat, säger Göran Svensson. Han är orolig för hur det ska gå framöver. De sista veckorna har det blivit alltmer stressigt och det är sällan det läggs in några pauser i körschemat. Med det som främst irriterar chaufförerna är att de tvingas köra långa sträckor utan passagerare. Tomma bilar kostar och oron väcks kring hur det ska gå ihop ekonomiskt. - Det är nästan mer lönsamt att ha bilen stående vid ett träd, än att köra för Samres, säger Camilla Persson. Text: Britta Samuelsson (praktikant)

Robert Jönson robert.jonson@allehandasyd.se
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons