Massiv kampanj lockar filmturister
Bakgrunden är naturligtvis BBC:s filmatisering av tre av Henning Mankells deckare med Kenneth Branagh som inspector Wallander.
Den första, Sidetracked, förhandsvisades i helgen i Ystad (se krönika nedan) och har 30 november premiär på BBC one.
Itta Johnson, marknadsstrateg i Ystads kommun, håller med om att det syntes inte så mycket av Ystad på filmduken.
- Jag gillade filmen som har fokus på Kenneth Branagh. Början av filmen är också en hyllning till det skånska landskapet, säger hon. Itta Johnson hoppas att det syns mer av Ystad i den 50 minuter långa dokumentär som BBC har spelat in om Mankell och Ystad. Den sänds 6 december klockan 21 på BBC one.
Nu marknadsförs också Wallanders Ystad på de brittiska öarna. Stora engelska tidningar- The Observer, The Times och The Guardian - har besökt Ystad och Itta Johnson räknar med att det kommer reportage från inspelningarna i samband med tv-premiären av Sidetracked.
-Vi har haft tre pressresor hit, den senaste i november, säger Itta Johnsson.
Visserligen är det inte lika enkelt att ta sig från England till Sverige som det är för de tyska turisterna att åka hit, men Itta Johnson räknar ändå med att Ystad ska bli ett hett resmål i Storbritannien.
- Vår målsättning är att Ystad ska få den största ökningen av brittiska turister i Skåne, säger Itta Johnson.
Nu säljs Ystad in i Storbritannien på mässor och i broschyrer. Marknadsförare är bland annat Visit Sweden.
Henning Mankells framgångar med tolv miljoner sålda böcker i Tyskland har naturligtvis också bäddat för att locka filmturister. Lika stor är han ännu inte i den engelskspråkiga världen.
Om man analyserar utvecklingen av de tyska gästnätterna i och omkring Ystad, så visar det sig att ökningen är kopplad till filminspelningarna.
Den största ökningen var 2006 då filmerna hade premiär.