Annons

"Med lätta byggnadsmetoder ser det med tiden ut som kattskit"

Att bo och äga ett hus i Ystad är att tillhöra ett exklusivt kollektiv, anser Björn Bjelke Holtermann, byggnadsantikvarie i Ystads kommun.
Ystad • Publicerad 30 juli 2007
Byggnadsantikvarie Björn Bjelke Holtermann anser att om Ystad framöver ska kunna slå sig för bröstet och tala om en kulturstad så kan man inte släppa på äktheten och tyvärr finns den risken.
Byggnadsantikvarie Björn Bjelke Holtermann anser att om Ystad framöver ska kunna slå sig för bröstet och tala om en kulturstad så kan man inte släppa på äktheten och tyvärr finns den risken.Foto: 

Men vardagsarkitekturen är inte alla medvetna om utan en del vill piffa till det och det blir negativt för den totala bilden av Ystad.

- Alla hus ska kunna vara med och sjunga i den här kören som Ystad består av.

Annons

Enligt Holtermann finns en stor förståelse inom kommunledningen för bevarandet av miljön eftersom det är en av stöttepelarna för Ystad vad gäller bland annat turismen.

- Det har alltid haft en framskjuten plats, framförallt genom de stadsarkitekter, som jobbat med detta, exempelvis Rune Welin och Claes B Persson,

Ystad tillhör alltså de få lyckligt lottade, åtminstone om man ska tro Boverket.

I en nyligen framlagd rapport konstaterar Boverket att våra kunskaper om kulturmiljön är begränsade. Två tredjedelar av landets kommuner saknar antikvarisk kompetens.

I Ystad tar man enligt Holtermann fram en bevarandeplan område för område. Den delen över den medeltida stadskärnan är klar liksom motsvarande för Östra förstaden och Egnahemsområdet.

- Vi är sju delområden i Ystad. Vi har tagit bebyggelse fram till 1970-75 eftersom vi behöver låt oss säga 30 år på oss att utvärdera bebyggelsen. Kommunen har också gjort en inventering för byarna som har några år på nacken.

- Vi betar av socken för socken, inalles 19 stycken, från väster till öster och skriver allmänt om bebyggelsen och vad man bör tänka på.

Tittar man på kulturminneslagen är allas skyldighet att värna och vårda vår kulturmiljö. Det allt övergripande är plan- och bygglagen. I den finns också med ett varsamhetskrav, det vill säga att en byggnad inte får förvanskas.

- Jag kan ändå se en problematik som bland annat är knuten till uppvärmning och liknande. Det innebär att fönster är ett kärt ämne för att ta ett exempel. Isolerglas, aluminium och plast innebär en förflackning på vissa hus. Det blir element som inte passar in i fasaden i övrigt. Det är inte många som tänker på det. De tycker att det är tillräckligt med att formen är densamma men det räcker inte.

Han ger också avskräckande exempel, glas som är helt plana och saknar liv till skillnad från blåst eller valsat glas, det plus att man kanske isolerar med frigolit, sprutar på putsen och använder moderna färger. - Jag förstår mycket väl att man måste isolera och se om sin plånbok men ibland så tar man väldigt lätta metoder och med tiden kommer det att se ut som kattskit, tyvärr.

Annons

Holtermann ger också en känga till de populära gör-det-själv-programmen i teve.

- De visar en väldigt glättad bild, där programvärden ofta talar om på vilket enkelt sätt det går att lätta upp sitt hus. Men det är inte så lätt om man vill att huset ska behålla sin prägel.

- Jag tror att många är medvetna om att Ystad är fint men jag tror inte alla vet var det genuina, det fina sitter. Men det är faktiskt äktheten i material, metoder och så vidare. Talar man om de större byggnaderna, Mariakyrkan, klostret och teatern så säger hör Holtermann många säga: "Ja, det är klart att det här måste vi bevara med genuina material och metoder."

- Men om vi inte tänker på allt det andra då får vi små öar här och där med välbevarade hus.

Holtermann understryker att det är lika viktigt med det lilla, enkla huset.

Risken att kulturhistoriskt värdefulla hus ska rivas är inte stor men däremot anser han att om- och tillbyggnadsmetoderna fortfarande innebär en risk.

Gladeligen sätter man in olika typer av fönster och dörrar till höger och vänster oavsett om de passar in på husens ålder.

Det är upplevelsen av äkthet som är viktigt.

- I Spanien skulle jag besöka de mångtusenåriga grottmålningarna men det var stängt på grund av renovering. De hade satt upp någon slags avtryck utanför ingången men det var det genuina jag ville se. Jag vill inte se en kopia, då kan jag lika bra titta i en bok.

Om Ystad framöver ska slå sig för bröstet och tala om en kulturstad och en korsvirkesstad kan man inte släppa på äktheten, framhåller han.

Annons

Björn Holtermann slutar sitt konsultuppdrag om drygt en månad.

Han ska återgå då till Restaurator i Malmö där han arbetat tidigare.

Nu försöker han hitta en ersättare.

- Ystad måste ha en byggnadsantikvarie, så är det bara.

Lars Jarlsbo

0411-55 78 50

lars.jarlsbo@allehandasyd.se

SAXO
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons