Nyttiga erfarenheter av olycka
Chefen, Anders Larsson på Sydbuss, sa att chauffören skulle ringa polisen. Via polisen kopplades samtalet till SOS som larmade räddningstjänsten. Med bristfällig platsangivelse tog det sen drygt 21 minuter innan räddningstjänsten hittade fram.
– Våra adressrutiner måste bli bättre. Jag räknar med att vi blev tio till femton minuter försenade på grund av att vi behövde leta efter olyckan, säger Mats Svensson som var insatschef vid olyckan.
Han var i går inbjuden att tillsammans med polis, Sydbuss och föräldrar till barnen på Hedeskoga och Sövestad skolor diskutera igenom händelsen Busschauffören hade innan han ringde sin chef pratat med de åtta eleverna på bussen och försäkrat sig om att de inte var skadade. Men trots detta tyckte föräldrarna på mötet att det var anmärkningsvärt att han inte ringde larmnumret 112 när bussen hade gått i diket.
– Hur ser era rutiner ut vid en olycka? undrade föräldrarna och riktade sig till Sydbuss vd Anders Larsson.
– Det här är något som vi måste bli bättre på. I efterhand kan man förstås säga att chauffören så klart skulle ringt 112 även om han inte bedömde att barnen var skadade, säger han.
Det här var de mest konkreta slutsatserna som drogs vid mötet som präglades av samförstånd och tacksamhet över att det inte blev en allvarligare olycka.
Mycket tack vare säkerhetsbälten.
– Jag tycker att det hela har fungerat bra och vi har fått bra information, säger Cecilia Ranvide som hade sin tioåriga dotter på bussen.
Carl Johan Engvall