Annons

Politiker om zonerna: Ett rättvist system

Är prishöjningen rimlig? Tror ni att dessa ökningar leder till att fler tar bilen? Det är några frågor politikerna i kollektivtrafiknämnden (KTN) fått efter avslöjandena om hur den nya zonindelningen slår mot vissa orter. Här är deras svar.
Skåne • Publicerad 23 oktober 2019
Skånetrafikens nya prissystem börjar gälla fullt ut den 15 december. Då upphör jojo-korten att fungera, reskassan försvinner och det blir för många som har mer än 8 km till jobbet dyrare att pendla.
Skånetrafikens nya prissystem börjar gälla fullt ut den 15 december. Då upphör jojo-korten att fungera, reskassan försvinner och det blir för många som har mer än 8 km till jobbet dyrare att pendla.Foto: Peter Åklundh
Lars Hansson (C).
Lars Hansson (C).Foto: Bengt Flemark

Lars Hansson (C), vice ordförande i KTN:

– Gällande höjningar för resenärerna, så baseras resan i det nya systemet på det faktiska avståndet man reser. Vi i Centern tycker det är viktigt att man framöver utvärderar det nya taxesystemet. Om systemet är rättvist får kommande utvärdering visa. Jag är alltid villig att genomföra förändringarna, om det kan leda till något bättre.

Annons

– Jag tror att alla oavsett vilket parti man tillhör, arbetar för att fler ska åka kollektivt och därmed i så liten utsträckning som möjligt nyttja bilen, samtidigt som man ska vara medveten om att bilen inte i alla lägen går att ersätta med kollektivtrafik.

Karl Philip Nilsson (L).
Karl Philip Nilsson (L).Foto: Bengt Flemark

Karl Philip Nilsson (L):

– Det nya biljettsystemet är betydligt enklare med färre zoner än det gamla. Alla priser baseras på resans faktiska avstånd. Det innebär att vissa resor blir dyrare men också att vissa resor blir billigare.

– Det är inte omöjligt att vi ser över systemet med korta zoner. Det är en fråga som vi ser över senare.

Tror ni att dessa höjningar kommer bidra till att fler ställer bilen och tar tåget/bussen?

– Med det nya biljettsystemet får vi ett modernt, enkelt och enhetligt system med smidiga betalningssätt vilket jag tror är en del i att göra så fler väljer att åka kollektivt. Till det handlar det också om att förbättra punktligheten, tryggheten och bekvämligheten för att få fler skåningar att åka kollektivt.

Kami Petersen (MP).
Kami Petersen (MP).Foto: Bengt Flemark

Kami Petersen (MP):

– Grundidén med nya systemet är bra. När vi styrde var dialog A och O, men Alliansen är helt tondöv. Nu får vi snart svåra konsekvenser när priset nästan dubbleras för en del skåningar. Dessutom passar man på att skrota den rabatt som jojo reskassa inneburit för lojala kunder.

– Jag förstår irritationen för de som får kraftigt höjda biljettpriser. Jag hade gärna sett Alliansen ta sitt ansvar för en fortsatt diskussion om både priser och utbyggnad av kollektivtrafiken i stället för försämringar och höjda priser.

Finns det anledning för er att se över om den korta zonen (8 km) i fler fall kan utökas till 18 km?

Annons

– Ja. Att det är 18 km på vissa håll är en anpassning till kollektivtrafiken inte är lika bra. Vi vill utveckla kollektivtrafiken. Men Alliansen och SD har aviserat ytterligare besparingar inför 2020. De berättar inte var dessa ska ske och då vet vi inte vad som behöver förändras.

Tror ni att dessa höjningar kommer bidra till att fler ställer bilen och tar tåget/bussen?

– Nej. Jag är rädd att de kommer att bidra till att fylla hål i andra delar av Alliansens regionbudget. Jag tror att bättre kollektivtrafik leder till att fler ställer bilen. Men allt fler skåningar står nu och undrar varför bussen inte dyker upp längre.

– Att det är billigare i vissa områden i norra och östra Skåne beror på att utbudet är sämre, det skulle vi vilja ändra på.

Simon Larsson (KD).
Simon Larsson (KD).

Simon Larsson (KD):

– Det nya biljettsystemet baseras på det faktiska avstånd man reser. Därmed blir det mer rättvist. Det innebär att vissa resor blir dyrare men också att vissa resor blir billigare.

Finns det anledning för er att se över den korta zonen kan utökas?

– Det är inte alls omöjligt att det är en fråga som vi kommer att se över senare. Det nya systemet har följts löpande av Skånetrafiken under lång tid. Kollektivtrafiknämnden valde under förra mandatperioden att inte göra några justeringar.

– Vi tror att det nya biljettsystemet på totalen kommer att innebära ett ökat resande med kollektivtrafik i Skåne, när vi får ett enkelt och enhetligt system med smidiga betalningssätt. Det handlar också om att förbättra punktligheten, tryggheten och bekvämligheten, inte bara om priserna.

Christer Akej (M).
Christer Akej (M).Foto: Bengt Flemark

Christer Akej (M):

Annons

– Vid alla förändringar av ett system blir det de som förlorar respektive vinner på systemet. Det beslöts därför att det nya systemet ska följas upp och i det fall det uppstår orimligheter så måste justeringar göras. Jag ser detta som ytterst väsentligt då målet självklart är att fler ska välja åka kollektivt. Förvaltningen har löpande följt upp nya systemet men ännu har det inte förts fram ett förslag till nämnden att göra några justeringar.

– Beträffande benägenheten att åka kollektivt så beror det på fler faktorer än priset. Resenären måste veta att den kan lita på kollektivtrafiken, att trafiken går i tid, att fordonen är hela och rena, att resan känns trygg och att man möts av en god service.

FOTNOT: KB har begärt besked från ordinarie ledamöter i kollektivtrafiknämnden. Vänstern har ingen ordinarie ledamot. Flera partier har svarat i grupp via en person. SD har inte svarat. Kb har begärt ett särskilt svar från Tommy Augustsson (S) som är den ende representanten för valkretsen Skåne nordost. Han har heller inte svarat. I gårdagens tidning berättades att S begär en översyn av biljettsystemet innan det gamla upphör att gälla.

Clifford JohansenSkicka e-post
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons