Annons

Porrfakturor allt vanligare hos konsumentsekreterare

Många konsumenter hör fortfarande av sig till konsumentsekreterare Caroline Ivarsson i Ystad och hennes kollegor med fakturor där det uppges att de tittat på porrsajter på internet. På Telesvar i Malmö har fyra heltidsanställda fullt upp med att för porrbolaget Scanbills räkning besvara upprörda konsumenters frågor om fakturorna.
Ystad • Publicerad 27 november 2002

YA:s nätupplaga har tidigare berättat om över 20 personer i Ystad som fått fakturor för porrtittande, trots att de uppger att de aldrig varit inne på de aktuella sajterna. En tvåbarnsfamilj väster om Ystad, som efter artiklarna hört av sig till YA, tillhör de som fått fakturor av detta slag. Enligt räkningen på 1 196 kronor skall någon i familjen den 12 oktober ha tittat på porr i en timme och därefter kopplat ner sig från sajten. Därefter har noterats en ny uppkoppling och anslutning i en minut, nerkoppling, ny uppkoppling, ny anslutning i en minut och nerkoppling. På fakturan finns också en uppkoppling den 13 oktober men inga uppgifter om nerkoppling. - Vi skickade ett rekommenderat brev med mottagarbevis till Scanbill om att vi inte tänker betala för tjänster som vi inte begärt eller utnyttjat. Trots detta och trots att vi polisanmält bolaget har vi fått två betalningspåminnelser. När jag kontaktade Telesvar blev jag oförskämt och hotfullt bemött, säger mamman i familjen. Hon berättar att även om det tar tid och kraft så tänker man inte ge upp och betala fakturan. Telesvar utför sedan ett par månader tillbaka tjänster åt bland annat bolaget Scanbill. På firman i Malmö har i dag fyra heltidsanställda fullt upp med att svara på frågor om främst fakturor och om vilka porrsajter som de fakturerade personerna uppges ha varit inne på. - Så här inför julhelgen ringer många och frågar om de kan få anstånd med betalningen eller få dela upp sin räkning i avbetalningsperioder. Om någon av oss på Telesvar varit oförskämd så beror det i så fall på att de som ringt också varit oförskämda, säger Tommy Nilsson på Telesvar. YA: Varför kostar ett telefonsamtal till er 20 kronor i minuten? Det kan ju ta lång tid att framföra sina åsikter om en felaktig räkning. - Den höga taxan gör att de som ringer fattar sig kort och koncist. Vi ser inget fel i detta. YA: Konsumentverket har stämt porrbolaget Trom Brom Srom för vilseledande marknadsföring och många av Scanbills kunder säger sig ha fått felaktiga fakturor. Hur ser ni på Telesvar på detta? - Vi utför ett beställt jobb. YA: Finns det inga moraliska aspekter när det gäller att utföra ett sådant arbete? - Nej.

Robert Jönson robert.jonson@allehandasyd.se
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons