Annons

Riktigt blött på jobbet för skolbåtskadetter

Det blev lite dramatik när Gladan och Falken skulle kopplas ihop för att tillsammans gå in i Ystads hamn. Efter två försök med specialmanövern gav de upp och anlöpte var för sig.
Ystad • Publicerad 6 augusti 2015
Anna Lissner håller i förtöjningsgodset på Falken när hon ska kopplas ihop med Gladan för att gå in till hamnen i Ystad. Det är enorma krafter i farten och vågorna slår upp höga mellan båtarna. Blötare än att åka Colorado på Liseberg. Foto: Sprisse Nilsson
Anna Lissner håller i förtöjningsgodset på Falken när hon ska kopplas ihop med Gladan för att gå in till hamnen i Ystad. Det är enorma krafter i farten och vågorna slår upp höga mellan båtarna. Blötare än att åka Colorado på Liseberg. Foto: Sprisse Nilsson

Mottagningskommittén med Ystadsbor på kajen fick vänta en liten stund i solskenet på flottans båda skolskepp. Men när de kom in förtöjde de snabbt och lugnt inför festligheterna med det nordiska kadettmötet, Noca, som invigs i dag, torsdag.

En timme tidigare på onsdagseftermiddagen hade Gladans skeppsbåt rott i land med sex personer som välkomstkommitté medan manskapet skulle koppla ihop skolskeppen ute på redden.

Annons

Vid första försöket gick förtöjningsgodset sönder – kanske var det slitet. Det är enorma krafter kadetterna på Gladan och Falken ska vänja sig vid. Båtarna väger över 200 ton vardera.

– Inte några händer emellan! ropar Martin Bertholdsson som leder arbetet i fören vid det andra försöket.

Kopplingen är en riskabel övning. Det är fara för klämskador.

Det lyckas inte den här gången heller. En fender går sönder med en rejäl smäll och skroven skaver mot varandra. Manövern avbryts och Gladan styr ensam mot hamnen.

Men varken Martin Bertholdsson eller Jerker Schyllert, divisionschef för Gladan och Falken, tycker att det är ett misslyckande. Det var en bra övning och det var länge sedan de provade. Den här gången var förhållandena mindre gynnsamma med grov sjö, trots sommar och sol.

– Man lär sig något. Det var rätt beslut att avbryta, säger Jerker Schyllert.

Med Gladan och Falken förtöjda intill varandra är det snart full med båtar vid kajen: danska, svenska och finländska. I år finns inget fartyg från Norge.

Gladan kommer nästan direkt från varvet med 26 kadetter förutom den ordinarie personalen. Kadetternas fyra veckor på skolskeppet är en del av deras utbildning till sjöofficerare.

– Hon är finare nu än när hon var ny 1946, säger Jerker Schyllert.

Frida Nilsson, timmerman eller vaktmästare på båten, blåser en signal när några av kadetterna ska släppa ut fendrarna vid förtöjningen. Hon har jobbat på Gladan sedan februari i år, trivs med jobbet ombord och har ett år med segling framför sig.

Annons

– Man får se så mycket och får en extra familj ombord, säger hon.

I Ystad ska kadetter delta i bland annat idrottsevenemang, träffa kollegor från de andra nordiska länderna och visa upp skolbåten för allmänheten. Jerker Nilsson hoppas också kunna rekrytera nya kadetter.

– I försvaret får man betalt från första dagen, man får garanterat jobb och man slipper köpa gymkort, lockar Jerker Schyllert.

Helena Wennström

Att koppla ihop Gladan och Falken ute på redden är en svår specialmanöver som den här gången avbröts efter två försök.
Att koppla ihop Gladan och Falken ute på redden är en svår specialmanöver som den här gången avbröts efter två försök.
Det är riskabelt att koppla ihop skolskeppen. Arbetet leds från aktern, men koordineras också av två personer i vardera fören.
Det är riskabelt att koppla ihop skolskeppen. Arbetet leds från aktern, men koordineras också av två personer i vardera fören.
Stilla och fint förtöjde skonerten Falken utanför systerfartyget Gladan vid kajen inför det nordiska kadettmötet. Foto: Karl Rongert
Stilla och fint förtöjde skonerten Falken utanför systerfartyget Gladan vid kajen inför det nordiska kadettmötet. Foto: Karl Rongert
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons