Annons

Trafik till hamnen på nya vägar

Nya vägar underlättar för trafiken till och från Ystads hamn. Lastbilstrafiken flyttas länge bort från stadens centrum.
Ystad • Publicerad 13 januari 2006
Snart ett minne blott? Den del av Röda bodarna som lastbilsförarna i dag använder som parkeringsplats ska bli en del av nya hamnanläggningen. ARKIVbild: Sprisse Nilsson
Snart ett minne blott? Den del av Röda bodarna som lastbilsförarna i dag använder som parkeringsplats ska bli en del av nya hamnanläggningen. ARKIVbild: Sprisse NilssonFoto: 
Biltrafiken ska enligt förslaget rulla in till Ystads hamn via Dragongatan och Bornholmsgatan (alltså vägen som går i en böj i det skogiga partiet längst upp på bilden). Området där färjeterminalen ligger i dag och Röda bodarnas norra del (där lastbilarna står) blir uppställningsplats med en sammanlagd kapacitet på hela 400 lastbilar. Bild: Bengt-Olle Nilsson/ Ystads hamn
Biltrafiken ska enligt förslaget rulla in till Ystads hamn via Dragongatan och Bornholmsgatan (alltså vägen som går i en böj i det skogiga partiet längst upp på bilden). Området där färjeterminalen ligger i dag och Röda bodarnas norra del (där lastbilarna står) blir uppställningsplats med en sammanlagd kapacitet på hela 400 lastbilar. Bild: Bengt-Olle Nilsson/ Ystads hamnFoto: 

Detta kan bli verklighet inom en snar framtid.

Enligt det förslag som hamnförvaltningen jobbar med ska all trafik till hamnen gå via Dragongatan och Bornholmsgatan.

Annons

Trafiken från hamnen ska gå längs Ekenäsgatan.

Denna spegelvändning av trafiken gör att passpolis och tull kan bli kvar i nuvarande lokaler på gamla Kockens. Den möjliggör också en uppställningsplats med en sammanlagd kapacitet på hela 400 lastbilar.

Gamla färjeterminalen ska rivas och en ny uppföras längre söderut. Terminal och check-in ska ska finnas på samma plats.

Så efter check-in rullar biltrafiken alltså in på hamnområdets stora uppställningsplats som ska omfatta hela området där gamla terminalen fanns och hela norra delen av Röda bodarna. Enligt förslaget ska också två nya färjelägen anläggas söder om de nuvarande. Om även detta blir verklighet får Ystads hamn tillgång till åtta färjelägen.

Hur går det då med det som finns kvar av fiskelägetRevhusen?

– Man ska inte ta ut något i förskott. Men som jag ser det är det bara ett parhus och eventuellt ett magasin i Revhusens norra del som är rivningshotade, säger Ystads hamnchef Lars Börjesson.

Dagens överbyggda gångbroar ska ersättas med buss som pendlar mellan terminalen och färjorna. Anläggningen tv-övervakas liksom den långtidsparkering som planeras söder om nya terminalen.

– Förslaget håller nu på att skissas. Om politiska beslut fattas så som vi hoppas ska den nya anläggningen vara klar för invigning den 31 december år 2008, säger Lars Börjesson.

Redan nu förbättras säkerheten och trygghet för personal och resenärer: Hamnens vaktbolag har nämligen fått polismans befogenhet vid ingripanden i terminalen och dess närhet. Vakterna får bland annat avvisa störande personer.

– Vi har upplevt en ganska stökig tid och är tacksamma över att polisen hjälper oss stävja den negativa utvecklingen, säger Lasse Börjesson.

Annons

Per Sjöberg

0411-55 78 47

per.sjoberg@allehandasyd.se

SAXO
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons