Annons

Tuffare konkurrens om Polenresenärer

Till hösten får Trelleborg en färjeförbindelse till Polen. DFDS Seaways sätter in "Dana Anglia" som varannan dag gör en avstickare till Trelleborg på en ny kryssningslinje mellan Köpenhamn och Gdansk.Men i Ystad uppfattas det inte som ett större hot.
Ystad • Publicerad 14 mars 2002

Däremot finns det desto större anledning för Ystad att hålla reda på konkurrensen från Karlskrona. Stena Line utökar enligt uppgift lastkapaciteten med 300 procent på Blekingehamnen genom ytterligare en färja samtidigt som den nuvarande byts mot en större. För lastbilstrafiken till och från mellersta Sverige betyder det en insparad körsträcka på många mil om man i stället väljer vägen över Karlskrona via Gdynia till Warszawa. I går kungjorde alltså DFDS Seaways att den nya linjen mellan Danmark och Polen också ska anlöpa Trelleborgs hamn. Den polska destinationen förändras samtidigt från Gdynia till Hansastaden Gdansk som ligger ett par mil söder om förstnämnda stad, nära gränsen till Kaliningrad. DFDS hska sätta in "Dana Anglia" som kan ta 1332 passagerare och cirka 400 bilar men däremot endast ett 30-tal lastbilar. Det blir premiär för den nya linjen den 1 oktober i år. Ystad har för närvarande fyra dagliga avgångar till Swinoujscie i Polen. Kombifärjan "Polonia" samt last- och passagerarfärjan "Nieborow" kan dagligen ta tillsammans 2200 passagerare. "Polonia" har dessutom plats för 500 personbilar, alternativt 130 lastbilar eller enheter som det heter på fackspråk. Därtill kommer järnvägs/lastfärjorna "Jan Sniadecki" och "Mikolaj Kopernik" som kan lasta närmare 100 enheter om de inte alls tar järnvägsvagnar. - I fjol hade Unity Line 90 000 lastbilar, det vill säga ett maximalt utnyttjande, säger Lars-Ove Forsberg på Pol-Line AB i Ystad. De stora speditionsfirmorna är försiktiga i sina uttalande om vilken påverkan den nya linjen kan tänkas få för Polentrafik för Ystads vidkommande. - Konkurrens är alltid bra. Vi använder många hamnar och det är alltid en ekonomisk värdering som styr valet, bland annat turtätheten, säkerheten vad gäller avgångarna och så vidare, säger platschef Robert Folkstrand på DFDS Nordisk Transport i Ystad. För Ingemar Andersson och hans bolag Intertranspedia betyder satsningen i Trelleborg förmodligen ingenting eftersom man redan har kontrakt med andra rederier. - Om Trelleborg däremot får dagliga avgångar är det en helt annan sak. Däremot anser han att Karlskrona är ett större hot eftersom Stena Line utökat tonnaget till Polen.

Per Nilsson per.nilsson@allehandasyd.se
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons