Västerportskolan prisas för digitalt arbete
Sedan 2012 har Ystads skolor aktivt arbetat med digitalisering i satsningen 1:1 det vill säga att alla elever har en egen dator.
– Här på Västerport har vi sedan 1,5-2 år spetsat det arbetet. Jag har på halvtid frikopplats från lärarjobbet och är informations- och kommunikationsteknik pedagog, berättar Jimmy Holst.
Skolan har fått hjälp av Apple med att ta fram mål för verksamheten.
– Vi har fått tydliga frågor som tvingat oss att tänka till. Efter det har vi tagit fram en vision med tre inriktningar, säger Jimmy Holst.
Meningsfull, modern och hälsosam
Skolan och undervisningen ska vara modern och eleverna ska uppfatta den som meningsfull. Dessutom har skolan stort fokus på hälsa.
– Vi pratar om värdet av att röra på sig och risken med att bli sittande framför skärmen. Inom skolan försöker vi på olika sätt skapa rörelse. Man kan till exempel låta barnen dansa till en video på Youtube. Det funkar väldigt bra i de lägre årskurserna, men även på högstadiet och det är både enkelt och lustfyllt.
Västerportskolans elever visar goda skolresultat och av dem som gick ut nian i våras var 95 procent behöriga till nationellt program på gymnasiet.
– De goda resultaten, vårt arbetssätt och vår ambition att inte bara mäta kunskap, utan att se hela eleven, ligger bakom utmärkelsen.
På fredag hålls en ceremoni i skolan då Västerport får diplom som Apple Distinguished School, ads-skola.
– Vi har utmärkelsen i tre år, men måste hela tiden utveckla arbetsmetoderna. Annars riskerar vi förlora statusen som ads-skola.
– Utmärkelsen ger oss ännu större möjligheter att hänga med i utvecklingen och dessutom påverka, inte bara lokalt utan även internationellt tack vare det nätverk vi får tillgång till, säger Eva Månsson, rektor på Västerportskolan.
Kräver tydligt ledarskap
Jimmy Holst ser många fördelar med digitala verktyg.
– De ökar tillgängligheten och ger eleverna fler sätt att tillgodogöra sig och redovisa kunskap, menar han.
Men de de kan också medföra problem om de inte används på rätt sätt.
– Det krävs ett tydligt ledarskap från läraren, men också att skolan har tänkt till och hittat strategier för hur verktygen ska användas. Att bara förbjuda är absolut inte rätt väg att gå. Vi vill ju fostra elever som förstår och kan hantera sin värld, säger Jimmy Holst.
Eleverna Frida Ohlsson och Adam Branse i 9V1 tycker det är rätt att Västerportskolan premieras för sitt sätt att arbeta digitalt.
– Det fungerar väldigt bra. I bild får vi till exempel möjlighet att använda datorn för att rita och vår musiklärare pratar ofta om vikten av att ta en paus och vila hjärnan från datorer och mobiler, säger Adam Branse.
Frida Ohlsson tycker dock att det var fel att datorerna ersattes av Ipads.
– Det är jobbigt att skriva och de tangentbord vi lovades fungerar inte, säger hon.