Ystad-Österlen ska marknadsföras som en region
Han var en av de 170 personer som samlats i konferenssalen på Ystads Saltsjöbad för att lyssna på föreläsare och diskutera hur framtiden för Ystad-Österlenregionen ska utformas.
Bakom arrangemanget stod Sydöstra Skånes samarbetskommitté, Sösk som har beslutat att göra en gemensam satsning för att gynna utvecklingen och tillväxten i Ystad-Österlenregionen.
Bättre kommunikationer, kortare handläggningstider och bättre öppettider var något som efterlystes när konferensdeltagarna fick arbeta i grupper. Simrishamns kommunalråd moderaten Christer Akej tycker att infrastrukturen behöver byggas ut för att locka boende och företag till regionen.
- Järnvägen behöver byggas ut. Vi måste också få utbyggt väg 11 och väg 9 och mer kollektivtrafik, säger han.
Frågan om alla kände sig hemma i det nya Ystad-Österlen begreppet diskuterades också. Skurup planerar att lämna Sösk och var inte med på konferensen, Sjöbos moderata kommunalråd Stefan Lundgren sa att kommunen diskuterat frågan och kommit fram till att den ska framhäva Sjöbos fördelar där.
Ystads oppositionsråd socialdemokraten Kent Mårtensson tycker att samarbetet känns naturligt och hoppas det är ett sätt att få fler företag att etablerar sig där.
-Vi är attraktivt som område, det hänger ihop med hur man marknadsför sig, säger han.