Annons

Ystad-Österlen ska marknadsföras som en region

Varumärket Ystad-Österlenregionen ska nu saluföras. Hur det ska gå till diskuterade näringsliv och kommuner i går. "Det är viktigt för kommunen att vi utvecklar samarbetet och tar tillvara de gemensamma styrkor vi har", säger Thomas Lantz (m), kommunalråd i Ystad.
Ystad • Publicerad 18 november 2008
Mattias Norling från Öhrlings Pricewaterhouse Cooper berättade om en analys av näringslivsstrukturen. Bild: Malin Palm
Mattias Norling från Öhrlings Pricewaterhouse Cooper berättade om en analys av näringslivsstrukturen. Bild: Malin PalmFoto: 

Han var en av de 170 personer som samlats i konferenssalen på Ystads Saltsjöbad för att lyssna på föreläsare och diskutera hur framtiden för Ystad-Österlenregionen ska utformas.

Bakom arrangemanget stod Sydöstra Skånes samarbetskommitté, Sösk som har beslutat att göra en gemensam satsning för att gynna utvecklingen och tillväxten i Ystad-Österlenregionen.

Annons

Bättre kommunikationer, kortare handläggningstider och bättre öppettider var något som efterlystes när konferensdeltagarna fick arbeta i grupper. Simrishamns kommunalråd moderaten Christer Akej tycker att infrastrukturen behöver byggas ut för att locka boende och företag till regionen.

- Järnvägen behöver byggas ut. Vi måste också få utbyggt väg 11 och väg 9 och mer kollektivtrafik, säger han.

Frågan om alla kände sig hemma i det nya Ystad-Österlen begreppet diskuterades också. Skurup planerar att lämna Sösk och var inte med på konferensen, Sjöbos moderata kommunalråd Stefan Lundgren sa att kommunen diskuterat frågan och kommit fram till att den ska framhäva Sjöbos fördelar där.

Ystads oppositionsråd socialdemokraten Kent Mårtensson tycker att samarbetet känns naturligt och hoppas det är ett sätt att få fler företag att etablerar sig där.

-Vi är attraktivt som område, det hänger ihop med hur man marknadsför sig, säger han.

Carina Johansson
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons